Jump to content

100grains 110grains eller 150grains på radyr? 30-06


Chriz1988

Recommended Posts

Har kikket meg en del rundt på nettet of skal kjøpe meg en Lee classic reloader.

så fan jeg noe ammo så har jeg selv norma elite 11,5 grams altså 180grain. deformeringa var dårlig på elg på 25m avstand og rådyret omtrentlig eksploderte.

 

bruker egentlig Winchester super x 180grains men disse var utsolgt så jeg måtte kjøpe meg norma elite.

hvor tung kule skal jeg bruke? har kaliber 30-06 og skal lade for meg selv og min far som har 308.

noen som har noen erfaringer? har en kar som sier at 100grains er fint på rådyr lite skade men litt vondt kule og få tak i.

har valget mellom 100-110 150grains? bruker 180grains på elg men vurdere 185grains noen som kjenner til noen ulemper?

positive/negative erfaringer?

 

Mvh en ung, spent jeger som leter etter erfaring og kunnskap=)

 

på forhand takk for svar=)

Link to comment
Share on other sites

Hold deg unna lette kuler og "eksposiv" ekspansjon, kjøp deg Swift A-frame og du vil aldri angre. De kulene du har nevnt er nettopp kjent for det. Kan noen svare meg på hvorfor en lettere kule er bedre på rådyr?, har aldri forstått hvorfor, og har prøvd det meste oppover årene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ukritisk bruk av 100-130gr kuler i .308 kaliber er ikke lurt. Flere av de amerikanske kulene i disse vektene er egentlig beregnet på små skadedyr hvor man ønsker seg kuler som splintrer til fillebiter i dyr på størrelse mellom mus og store rever.

Det beste er å gå for en god jaktkule, gjerne noe lignende Norma Oryx i normale kulevekter. Problemet med rådyr er at treff i bein ofte gir mye sekundærprosjektiler. Min egen erfaring med 180 gr Nosler Partition er at treff i ribber er uproblematiske, men jeg skyter ofte ryggen av dyra og da er det mye ødelagt kjøtt i forhold til vekta på dyra. Jeg vet ikke om det finnes noen vidunderkule til 30-06 på rådyr. Jeg tror at en spesiell rådyrrifle i 6,5x55 eller mindre kaliber er bedre hvis man jakter mye rådyr. I fjor var det første gang på lenge jeg jakte med noe annet en 30-06. Jeg fikk bare skutt en hjortekalv med 270 winchesteren. .270" Nosler partition kule ser så langt ut til å gi omtrent samme effekt i små dyr ved treff i bein som med 30 caliber. Litt tynt grunnlag med bare en hjortekalv så det blir litt gjetning.

Hva sier andre om 30-06 kontra mindre kaliber på små hjortedyr?

Link to comment
Share on other sites

Ukritisk bruk av 100-130gr kuler i .308 kaliber er ikke lurt. Flere av de amerikanske kulene i disse vektene er egentlig beregnet på små skadedyr hvor man ønsker seg kuler som splintrer til fillebiter i dyr på størrelse mellom mus og store rever.

Det beste er å gå for en god jaktkule, gjerne noe lignende Norma Oryx i normale kulevekter. Problemet med rådyr er at treff i bein ofte gir mye sekundærprosjektiler. Min egen erfaring med 180 gr Nosler Partition er at treff i ribber er uproblematiske, men jeg skyter ofte ryggen av dyra og da er det mye ødelagt kjøtt i forhold til vekta på dyra. Jeg vet ikke om det finnes noen vidunderkule til 30-06 på rådyr. Jeg tror at en spesiell rådyrrifle i 6,5x55 eller mindre kaliber er bedre hvis man jakter mye rådyr. I fjor var det første gang på lenge jeg jakte med noe annet en 30-06. Jeg fikk bare skutt en hjortekalv med 270 winchesteren. .270" Nosler partition kule ser så langt ut til å gi omtrent samme effekt i små dyr ved treff i bein som med 30 caliber. Litt tynt grunnlag med bare en hjortekalv så det blir litt gjetning.

Hva sier andre om 30-06 kontra mindre kaliber på små hjortedyr?

 

Vel talt ATK! Det eneste jeg ikke likte var ryggskytingen, sikt på bogen du, du vet vel at ytrefileten sitter der du skyter?? :( Og lettere kaliber er i sannet ikke oppskriften på rådyr(heller) Tyngre kuler og derved lavere hastighet er tingen på rådyr. Bruker selv 9,3x62 på rådyr nå, har aldri opplevd mindre ødeleggelse og hurtigere fall. Da jeg brukte .222 var det stikk motsatt.

Link to comment
Share on other sites

He he. Jeg skyter som regel etter bogen, men når det går fort treffer jeg nesten alltid nedre del av ryggraden på rådyr.Jeg har en tendens til å holde midt på i høyden på små dyr. Fordelen er at dyrene går ned i smellen, bakdelen er at det går med litt rygg og ofte noe bog

Jeg har bare skutt rådyr to ganger med annet enn 30-06, en gang med 223 og en gang med 6,5x55. 223-treffet satt fint like bak bogen og gikk gjennom, fint slakt. 6,5 kula gikk inn skrått høyt bakfra og ut foran bogen lavt på motsatt side og tok hjertet med på veien. Fint slakt det også men det hadde det nok begge også vært med 30-06.

Tror på at 9,3 med normale kuler er bra på rådyr. Skulle prøve 9,3 i fjor men tilbrakte mesteparten av jakttiden på krykker. Fikk jaktet litt, men ikke brukt 9,3 på noe dyr, bare 270en.

Link to comment
Share on other sites

min erfaring med rådyr, er at tunge kuler lønner seg, en kompis skjøt en med 150grn kule, og syns det ble veldig mye søl av den jeg men.

har brukt 200grn i 30-06'n på rådyr, og slakta blir fine som snus. lad gjerne litt svake ladninger også på tunge kuler, gjør ingen ting så sant kula er myk nok.

 

kulene mine på rådyr er mega som lumper av gårde rundt 670- 680m/s.

 

rådyra detter ta den og, så er ingen vits og lade hardere :D

Link to comment
Share on other sites

Du skal lade .308 Win./30.06 til jakt på elg og rådyr. Til ferske h.ladere/ jegere vil jeg anbefale f.eks. 180 gr. Nosler Accubond, loddet, og gir ofte god presisjon. Skyt inn denne og bruk den på alt. Til mer erfarne passer akkurat det samme. Det er sjelden fordeler med lettere kuler til rådyr, hverken kulebanessig, eller effektmessig. Lette kuler av typen Sierra f.eks. skremt opp i stor hastighet kan gi stygge slakt, og ev. dårlig gjennomtrengning. Som fersk h.lader liker man jo å spesialtilpasse ladn. Dette er jo moro, og bare det. Etter å ha laget et hull gjennom vitalene har du gjort alt du trenger. Når du vet dette er det lettere å unngå forvirring i komponentjungelen. Å lage hull i vitalene forutsetter mye trening med rimelige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...