Jump to content

Mauser 1934


ATK

Recommended Posts

Jeg har en Mauser 1934 i 7,65 som har et fryktelig dårlig løp. Det er en pistol jeg har overtatt etter konas farfar da det var et polititjeneste våpen som gubben overtok når det ble faset ut av politiet.

Det ser ut til at det har stått noe fast i løpet en gang og det er skikkelig rustet i dype lommer. Skyting med denne er ikke særlig aktuelt med det løpet.

Generelt er det noe rust på våpenet og skjeftet er sprukket i bakkant og reparert med litt epoksy.

På høyre side er den merket "M" under tyskørn på sirkel m hakekors.

Greia er at jeg overtok en del håndvåpen fra nevnte gubbe da ingen andre i den familien kvalifiserte til å eie håndvåpen. Jeg sjekket ikke tilstanden på dette våpenet før nå nylig da det ikke har falt seg slik. Den ble bare dyttet inn i skapet og de andre våpnene ble sjekket og tatt i bruk. Mauseren står og tar opp plass på min "kvote" for sivilpistol og spesialfelt(den ser faktisk ut til å passe i boksen). Jeg har heller lyst på en Walther PP i 7,65 for å skyte spesialfelt og sivilpistol og da må Mauseren bort.

Jeg synes mekanismen er håpløs og utrygg. Man kan avsikre ved å dulte så vidt borti en utløserknapp for sikring, så er den skyteklar. Blir fort dramatisk lommetennis av slikt hvis man har slike tendenser.

I og med den dårlige tilstanden i løpet vil jeg vurdere å plombere den, men hvis dette er en genuin godbit er det bedre å la den gå til en samler.

Noen som vet noe om disse pistolene? Det aktuelle våpenet har også ekstra magasin og lærhylster med klaff.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det den tilsynelatende har vært i tjeneste i den tyske marinen, er den faktisk litt ettertraktet for samlere.

Skulle du være interessert i nytt løp, så send meg gjerne en PM.

 

Må forøvrig si meg enig i det du skriver angående sikringen.. skal ikke store trykket til nei.

Ett annet problem rent sikkerhetsmessig, er at tappen på tennstempelet som fjære går inni ofte er knekkt. Det gjør at tennstempelet blir litt skeivt.. som igjen fører til at utløseren får dårligere grep på tennstempelet. Skulle man da være uheldig å miste den ladd i golvet, så kan det gå av ett skudd.. Får kjøpt nyproduserte tennstempel, men da er de gjerne ikke maskinert av ett stykke og derfor slarkete.. da er man er i grunnen like langt.

Ellers er det da en grei militær pistol, uten så hinsides tungt avtrekk. Morsom liten sak det er mulig å treffe ganske godt med.

Link to comment
Share on other sites

"fryktet" litt for det..

Som nevnt, så er reproduksjonene ikke produsert i ett stykke metall (de jeg har håndtert i allefall). Det gjør at pinnen kan rikkes noe fra selve tennstempelet, som igjen gjør at tennstempelet ikke støttes like godt som på de orginale.. Hovedsaklig er det du oppnår med å installere en reproduksjon, at ladd pistol-indikatoren igjen vil være synlig.

Mange som fortsetter å bruke disse pistolene med knekt pinne, det går altså stort sett greit.. med mindre de utsettes for slag ut over det normale (fall).

 

 

Prøv å finn en orginal du. Kan prøve Numrich, Hellerarms (Tom Heller), Gunbroker, Egun.de osv...

Kan selv sjekke om jeg har en liggende, du hører fra meg samtidig som du får tilbakemelding angående den andre delen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...