Jump to content

Behandling av knivskaft!


Terminator

Recommended Posts

Jeg er også en glad amatør, men jeg pleier å farge når jeg er ferdig å pusse med 240 papir. Bruker Herdins vannbeis, og ev sort narvsverte. Pusser så ned slik at jeg får ønsket nyanse i skaftet. Deretter monterer jeg bladet, og pusser til jeg er fornøyd dvs ned til 800 smergel. Så oljer jeg. Har ofte latt skaftet stå i et syltetøyglass med kokt linolje blandet med terpentin. Oljer til slutt for å være sikker på at aralditten biter.

Link to comment
Share on other sites

Oljer dere det med danish oil e.l., for så å farge det eller motsatt?

Farging gjøres før oljing. Om du ønsker går det an å benytte to fargetoner (f.eks mørkebrun/lysebrun eller brun/gul)

Den mørkeste fargen has på først, deretter sliper man ned skaftet slik at ådringen kommer frem igjen for så å farge med den lyseste fargen). Nå er det snart vår, den beste tiden for å samle råmateriale til orebarksfargning av skaft.

 

Når det gjelder oljing så finnes det mange varianter og preferanser, Tung-olje, linolje, Danish oil, CCL osv.

Det beste er vel å lese andres begrunnelse for hvorfor de foretrekker den typen olje de benytter.

 

Benytter du stabilisert treverk i skaftet er det ofte nok å polere skaftet med Renaissance wax, da er ikke innoljing like viktig.

 

Et godt sted å lese seg opp på slikt er Svensk knivforenings forumside (benytt søkefunksjonen og du finner svar på det du søker etter:

http://www.svenskkniv.se/forum/index.php

 

Brukernavnet er: knivar

Passordet er: tillforum

 

På det forumet kan du lese mer om orebarksfarging av knivskaft (søk etter albark så finner du posten om det)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er en amatør og nybegynner når det gjelder å lage kniver, men synes det er vannvittig gøy.

 

Når skaftet er ferdig formet, hvordan går dere frem da. Oljer dere det med danish oil e.l., for så å farge det eller motsatt?

 

Etter evt farging av treverket har jeg fått dette tipset av en som lager kniver:

Treverk har best av varianter av linoljebasert behandling. Rå kaldpresset linolje tørker i løpet av 14 dager i romtemperatur, og den trekker lenger inn i veden enn noen annen olje. Dessuten bryter den ikke ned veden slik mineralbaserte oljer i verste fall kan gjøre. Avsluttende strøk: Hva med en linoljelakk som f. eks. Le Tonkinois? Fullstendig uten fortynnende midler.

 

Fåes her: http://www.tarinol.no/group.asp?group=2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låner denne litt.

 

Gjelder oljing av skaft. Ikke farget.

 

Ser at noen bruker danish oil, noen bruker linjolje/terpetin mens noen bruker div treoljer. Morten Håkonsen anbefaler og selger "Junckers gulvolje". Spørsmålet mitt er da om en hvilken som helst treolje, feks BUTINOX eller JOTUN treolje gjør en like bra jobb? Kan nevnes at det aktuelle treverket er relativt hardt frukttre.

 

Takker for svar :)

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...