Jump to content

Ny rifle


ultralight12/70

Recommended Posts

Skal nå kjøpe meg min første rifle, brukes primært til rådyr og sannsynligvis toppjakt etterhvert. Snublet over denne på Finn.no, det er litt langt unna så jeg tenker å bare slå til uten å se den først. Håper noen der ute kan si meg om dette er et bra kjøp, ser perfekt ut for meg men har ikke så god peil :)http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26560629 På forhånd takk for alle tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Alltid gøy å prute litt. Tung ja, men føler jeg vil ha demper uansett, og da er det vel nesten hipp som happ åssen rifle/demper/kikkert en velger, tror du denne er tyngre en andre? Ang, kikkerten, ser litt på nettet at den koster nesten like mye som han skal ha for alt tilsammen, når det er 2 år gammelt virket det så veldig billig?

Link to comment
Share on other sites

Tung ja, men føler jeg vil ha demper uansett, og da er det vel nesten hipp som happ åssen rifle/demper/kikkert en velger, tror du denne er tyngre en andre?

 

Nja, det er vel ikke hipp som happ, det finnes 2-300 grams dempere og det finnes 5-600 grams og sikkert tyngre enn det og. En kikkert med såpass forstørrelse veier også en del. Men det kommer an på hva du skal bruke den til da. Skal du gå mye og i tungt terreng, så hadde ikke jeg giddet denne kombinasjonen, men det er meg da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri gått for en ret 1 på en slik kikkert.

På en 1-4 kanskje, men ikke på en 3-12. Dette blir for grovt på 12 ganger og muligheten for siste fintuning ved, eks test av ammo, forsvinner.

 

for bruk med lav forstørrlese på korte hold er dette helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Dette retiklet har to formål: Det er lett å finne ved raske skudd , og de grove stolpene er lett å se i dårlig lys. Det siste er en grunn til å velge det i en 3-12x med stort objektiv, selv om jeg selv kanskje heller ville valgt #4 som har tynt trådkors i midten slik at det forstyrrer mindre i forhold til finjustering av treffpunkt. Jeg vil ikke si at #1 retikkel i seg selv er noen god grunn til å la være å kjøpe siktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser argumentet men er ikke enig.

Hvor raske skudd er det snakk om og hvor dårlig lys skal det skytes i ?

Dette er en jeger som er fersk på rifle. Jeg mener han vil spare seg for mye frustrasjon ved å velge noe med kors eller dot i. Skal kikkerten da i tilegg brukes på småviltjakt og rev sier valget seg selv. Du gjemmer jo hele reven bak dette ved 12 gangers forstørrelse og litt hold :wink:

Det et denne har retikkel 1 er for meg et hovedargument for å ikke kjøpe pakken.

Link to comment
Share on other sites

en browning x bolt i kal 223

 

Som første rifle BØR en veleg kaliber 6,5x55 da det er det mest allsidige kaliberet.

Godkjent til Storvilt, ypperlig til gås, skarv og annen storfugl.

kjenner flere som bruker dette på rypejakt 100 m +

 

223 rem ok kaliber, billigere ammo, men kan ikke brukes på storviltjakt.

 

Litt surt hvis du har kjøpt deg en 223 rem, og blir invitert på elg/hjort/reinsdyrjakt, men må takke nei, da du ikke har våpen som holder storviltkravet.

 

Hvis jeg skulle idak kjøpt meg "ett" nytt våpen for å dekke mine jaktbehov ville det blitt en Sako 75/85 i 6,5x55. det er antalig den beste riflen du får til en god pris. Alternativet er Tikka T3.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Det er delte meninger om dette (for ordens skyld, jeg bruker .223 selv), men mange mener den gir mindre kjøttødeleggelse pga. lavere hastighet. Og ballistisk sett er den fullt på høyde siden du får høyere ballistisk koeffisient på 6,5-kulene (dette er det andre her på forumet som kan gi deg mye mer detaljer om enn jeg).

Ville i grunnen bare bremse deg før du stakk hånden altfor langt inn i vepsebolet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott, mange svar og tanker her. Har nok bestemt meg for 6,5x55 da det nok blir aktuelt med Hjort/Elg en gang i tiden. Ellers ser jeg den med retikkel hvor en rev vil bli borte i korset, for ikke å snakke om Tiuren. Skal ta meg en kikk på Sakoen og T3, eneste er at om jeg vil ha en grei kikkert og lyddemper der er vi fort oppi 20000,- hvis ikke jeg finner noe brukt. Så hvis noen har en grei 6,5x55 liggende å støve så send meg gjerne en PM :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...