Jump to content

Flash dot?


sako75

Recommended Posts

FD står for "flash dot" som er Schmidt & Bender sin benevnelse på opplyste retikkler. Alle kikkerter med FD retikkel har lys.

Forskjellen mellom f.eks FD 4 og FD7 retikkeler at med FD4 er det 70cm mellom de tjukke horisontale strekene på en avtand av 100m. Med FD7 er det 140cm på 100m :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Zenith av nyere modell og den har en trinnjustering på 11 innstillinger hvor du kan regulere styrken på "prikken" til det du syntes er behagelig. Du trenger sterkere lys hvis du bruker prikken i dagslys og en svakere styrke om du jakter i skumring eller på natta. Kikkerten kan fint brukes med avslått lys. Da fungerer tråkorset på helt vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Flashdot er retikkler med sterkere lys enn vanlig slik at de kan brukes i dagslys.

Slik som Zeiss sin Varipoint serie. Det gir ett hurtigere siktebilde enn bare bruk av retiklet.

 

Fordelen med FD er at når man skrur av lyset forsvinner prikken helt, slik at man har ett fint kors å sikte med.

Samtidig kan man regulere ned styrken slik at lyset fungerer om natta/kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Så det er så enkelt, altså...

 

Ei stund siden jeg har hatt S&B men fått et tilbud jeg ikke kunne si nei til... Kikket på hjemmesiden og undret meg over at det var både flash dot retikler, og vanlige illuminated.

 

Har Zenith 2,5-10x56 kun flash dot versjonen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...