Jump to content

Beretta. Bøye kolben til links?


kongle

Recommended Posts

Er i den "uheldige" situasjon at jeg er høyrehendt, men har venstredominant øye. Før traff jeg knapt med hagla, men etter at jeg la over til links gikk ting mye bedre. Nå ser jeg hvor hagleskura går, i mot for tidligere...Så kommer dette med valg av hagle. Kjøpte i sommer en Lanber Gyttorp i links. Børsa passer greit den, men har av en eller annen grunn blitt litt sugen på en Beretta.Rart detta der....

 

Å kjøpe en ny Beretta er et ganske stort innhogg i lommeboka for min del. Derfor har det heller blitt mer aktuellt å gå på bruktmarkedet og kjøpe en pent brukt Beretta. MEN bruktmarkedet er noget begrenset når det kommer til links hagler har jeg funnet ut....Vurderer derfor å kjøpe en rechts hagle for så å få bøyd denne til rett/links kolbe av en børsemaker. Lurer på synspunkter og erfaringer rundt dette her på kammeret. Noen som vet noe om dette og hvordan resultatet blir? Eventuellt andre løsninger?

 

 

Mvh

Fjøra

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forespurt, hos Villmarksbutikken tror jeg det var, om det samme på ei gammel Lanber-hagle som er i links, men som burde vært Rechts. Svaret jeg fikk var at det gikk ann, men det var variabelt hvor bra det ville bli. Om den, sannsynligvis, bedre trekvaliteten på en Beretta vil gjøre dette noe anderledes vet jeg ikke.

Tror jeg vil anbefale å handle en og prøve, men være forberedt på at du kan komme til å få lyst på/behov for å kjøpe i links-kolbe til den.

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at det, litt avhengig av hvilke Beretta-modeller du vurderer, kan være en såkalt "palmswell" på pistolgrepet (ekstra fyldig grep på høyre side av kolbehalsen på en rechts-modell) som blir på feil side dersom du får bøyd over en rechts-stokk til links-. Jeg vet ikke om dette i praksis vil være til sjenanse, men det er verdt å tenke på.

 

F.eks Beretta 686 E Sporting eller 682 Gold E Sporting har vel normalt ikke noen kraftig palmswell. Hva med å prøve en av disse med justerbar stokk? Kolbekammen på disse kan normalt skyves over til cast-on (links), men du bør prøve på forhånd at dette passer deg. Det kan være at det blir for stort "sprang" mellom kolbekammen i links-posisjon og selve rechts-kolben (avhengig av hvor mye cast-off denne har) til at dette føles behagelig mot kinnet.

 

Ellers dukker det nok opp brukte links-modeller innimellom også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde noen kjappe nettsøk og fant noen priser til orientering:

 

I Alm sin prisliste over børsemakerarbeid ligger bøying på 1.695,- Antar andre børsemakere ligger i samme område.

I Schou sin prisliste koster et linksskjefte til 686 på 4.500,-, justerbart 7.620,-, til 682 ligger det på 6.990,-, justerbart 11.690,-

Link to comment
Share on other sites

Ring til Roy på Schau. Han kan garantert gi deg svar på dette.

En billigere løsning er å skyte med"kaptein Sabeltann"lappe åver det venstre øyet,å fortsette å skyte med høyrehånd :) Du kan iaffal prøve dette før du går til det skritt å koke stokken.

Hvist du selv synest det er mer naturlig å skyte med høyre en med venstre ville jeg har testet ut den sjørøverlappen først :)

Link to comment
Share on other sites

Vil nok fortsette å skyte links, selv om det er litt vanskelig i forhold til motorikken på venstresida av skrotten. Syns det er fordel å kunne ha begge øynene åpne mens jeg skyter, så det kommer seg med mer trening vil jeg tro (ihvertfall gjort det hittill). Når jeg skyter med rifle er links det mest naturlige i verden, skulle skyte rechts her en dag (lånt børsa av kompis) huttetu hvor bakvendt dette var.

 

Mr. Polar. Takk for tips. Skal se om jeg får ringt Roy på Schau.

 

Ser at Winge våpen har litt forskjellig under skjeftearbeid med varierende priser fra 900-2400 alt ettersom (2010):

 

Forandre skjefter etter mål (splitt)

 

Koke og forandre cast off/on

 

Forandre cast off

 

Forandre hagler til Links (std hagler)

Kommer nok til å ta kontakt her også.

 

Noen som vet om Beretta haglene har så utpreget cast? Eller som de er mer rette? Min Lanber i links oppleves svært "bein"/rett og min kompis som skyter rechts hadde ingen problemer da han lånte den på leirduebanen i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt og vente til du finner en links kolbe.

Du gjør det mye lettere å montere riktig hvis du får deg en kolbe med cast ON (links)

 

Men for all del, det er skutt millioner av patroner med rette Remingtonhagler.

 

Det dukker stadig opp kolber bare du smører deg med litt tolmodighet.

 

Mvh

Måsabjønn

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde planer om å få kokt og bøyd stokken på en AYA jeg har, men jeg fikk den tilpasset ved litt endring mot låskasse og det ble veldig bra. Ble frarådet å bøye kolben ved oljekoking da den har en tendens til å "gå tilbake igjen". Treverk er levende matriale og derfor kunne det gå litt tilbake igjen. Det er vel 20 år siden jeg fikk det tipset av børsemakeren men jeg tror framgangsmåten er den samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...