Jump to content

Mauser kasse får seg ny pipe.. spm for montering


Tesla32

Recommended Posts

Har en M98 kasse fra 39 som skal få seg en pipe i .35whelen. pipa er bestil(a&b).

gml pipa fjernet jeg selv mens nypipa skal sette inn av noen som har bakker og kunnskapene på plass. det jeg lurer på er: pipa er ferdig kamret og i teorien bare å skru rett i kassa, men er det slik at man trenger Go og No-go tolker ved isetting av pipa(fornuften min sier ja mn velger å høre på folk som kan dette)

isåfall; er det noen kammerater som har slike tolker liggende som jeg kan låne 2-3 uker?

om ikke lenge blir delene sendt til han som skal montere rifla(pensjonert flymekaniker, så han vet hva han gjør.

om det er noen som har tolker er det bare å sende meg en pm

mvh tesla32

Link to comment
Share on other sites

nypipa skal sette inn av noen som har bakker og kunnskapene på plass.

 

:shock: Du har vel seriøst ikke tenkt å la noen bruke gjengebakker på pipa :?::roll:

Hadde ikke stolt på en pensjonert flymekaniker hvis han ikke har erfaring med akkurat denne jobben :oops:

:idea: Tror nok det kan bli billigst i lengden å bruke en børsemaker :)

Link to comment
Share on other sites

@bbdg@ han bruker nok ikke bakker på pipa nei. det jeg mente var profilklemmer/verktøy som gjør at man for ordentlig hold på pipa til å dra den til så den sitter i kassa. han det gjelder har bygget en m67 for meg tidligere hvor han fikset headspacinga, retta kassa og gjenget pipa for demper. da han tok headspacinga lærte jeg at det er noe som heter kammertolk..

men om det er slik at pipene fra Midway kommer 99% ferdig, trenger jeg vel både go-nogo tolker og en finnisher til kammeret?

Jeg har overhodet ikke noe som helst betenkeligheter å la han gjøre jobben, han kan faget sitt :)

det jeg ikke var helt sikker på er om det trengs tolker og reamer for å få en korrekt montering av pipa. noen som vet? og som har å låne/leie ut?

Tesla32

Link to comment
Share on other sites

Adams & Bennet løpene fra Midway er ca 1mm kortere i kammeret enn hva som er nødvendig. En "finish reamer" retter dette.

 

Adams & Bennett Barrels are made from premium quality 4140 Chrome Moly Steel then precision-reamed, button rifled, short chambered, stress relieved and air gauged to + or - .0002". The chambers are cut a nominal .050" short to allow for establishing correct headspace to a given receiver.
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en tråd med oversikt over brotsjer, men den var det en k*dd som ødela. Problemet er todelt:

1. Folk er ikke så villige til å låne bort dyre ting til folk de ikke kjenner.

2. Folk er aldri villige til å låne bort presisjonsverktøy til andre enn folk de VET kan behandle de.

 

Så med mindre noen her kjenner smeden din må du nok satse på en vanlig børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg har fremmet et ønske om at moderator kunne lage en ny liste.. men hvem vet hva som skjer der..

her er folk på kammeret som vet hvem "min private børsis" er men jeg vil ikke gå ut med navn etter ønske.. dessuten er man jo erstatningspliktig om reamer og tolker av en merkelig grunn skulle bli ødelagt. men ser at noen kan sitte å knuge på verktøyet da ånden til å hjelpe kanskje ikke er så stor.

så det ser mer og mer ut som det blir autorisert børsis.. synd men men....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tråden om brotsjer så ble den generert av en bruker som så slettet innlegget. Moderatorene har nok annet å gjøre, å be de om å administrere en slik liste er ikke noen god løsning. Men om en bruker føler kallet til å lage en ny og gir samtykke til at innlegget kan gjenopprettes fra backup om nødvendig (vi har vel den muligheten inne i reglene nå men det skader jo ikke) så tror jeg mange ville bli glade.

 

Hvis et respektert medlem gir smeden din god attest så kan det hjelpe en del på låneviljen. Man må ikke være børsemaker for å gjøre en god jobb, jeg har slev to "private" smeder som ikke er børsemakere, men de er fagmenn som vet hva de kan og ikke kan. Hvis de sier de kan gjøre en jobb så vet jeg at resultatet blir bra.

Link to comment
Share on other sites

ja ser den med å lage en brotsj-liste. håper noen som har mer oversikt over kaliberjungelen føler kallet.

når det gjelder "min" private børsis er han av et kaliber som gjør at jeg heller sender våpen til han en enkelte faglærte børsiser.

nå er det vel slik at jeg har vært litt for aktiv leser istedet for å poste bilder og innleg til at folk stoler på meg. jeg bruker Kammeret til å innhente informasjon og til salg av våpen for klubbmedlemmer og for det lokale Lensmannskontoret. samt at jeg får prosjektdilla nesten hver gang jeg er pålogget. men kan se at di som sitter på verktøy ikke nødvendigvis stoler på at jeg vil erstatte lånt utstyr siden jeg ikke har møtt de personlig.( jeg kan jo være en kjeltring :roll: ) neida skakke dra det for langt, men jeg savner Kammerånden sterkt i denne tråden. en dag får kassa .35whelen pipe, tar bare lengre tid en jeg hadde forespeilet meg.

Mvh Tesla32

 

ps: om det er noen som sitter på info om en børsis som klarer å sette pipa på kassa til en billig penge tar jeg imot tips med stor takk :!:

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder "min" private børsis er han av et kaliber som gjør at jeg heller sender våpen til han en enkelte faglærte børsiser

Jeg har som sagt både en maskinarbeider og en maskiningeniør på kort line, så jeg kjenner meg godt igjen.

 

Kammerånden er sterk nok, men den krever at noen kjenner noen. Ta ting på PM med de dere stoler på så får du nok svar. Det er mange her inne jeg ville lånt bort en brotsj for om de sa at mottageren var kompetent.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med en pensjonert børsemaker som bor i Stjørdal. Han heter Arvid Buhuag og kunne gjøre jobben med å forene pipe og kasse. men han har ikke reamer og tolk til .35whelen. Han hadde en fornuftig pris på jobben så jeg går for han.( takker igjen for tipset spad1)

så.. er det noen som kjenner til Mr. Buhaug? med tanke på at jeg kan få lånt finnisher og tolker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nå funnet en annen børsis. men er nå kommet dit at dette ikke er noe jeg har tid eller ork til.(har andre jern i ilden) så prosjektet selges. kasse fra 1939 merket 42.(har vært innom Norske forsvar) komplett med underbeslag og bolt. stokken er jeg usikker på men er en god jaktstokk med montecarlo utseende, -rekylkappe og reim. stokken er beddet. løpet er helt nytt adams og bennet fra midway. send pm med prisforslag om det rykker i må ha muskelen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...