Jump to content

Svenske rolling blokker


Hedning

Recommended Posts

For en tid tilbake kjøpte jeg en haug gamle rolling blokker av en svensk bekjent. Usett.... Der var det både det ene og det andre hva kvalitet angår. Nok om det. Det jeg lurer på er om de som ble laget av Granberg er sjeldne. Eller hva med Carlsborg Tygstation. Det var med en av hver... Granberg varianten er en ombygd Vrede i veldig fin stand. Flammeherdingen er fortsatt lekker og greier. Carlsborg saken kan man diskutere derimot..... Egentlig tror jeg at Carlsborg ikke laget rifla i seg selv, men heller monterte den.... eller noe i den retningen. Alle svar mottas med takk.....

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

her er et lite utdrag av en artikkel om svenske militære RB, ingen Granberg er nevnt, kan det være en sivil utgave?

 

Markings

 

Rifles and locks made by Remington were marked "REMINGTONS ILION N.Y. U.S.A." (and the patent numbers) on the upper action tang.

 

Rifles made in Sweden were stamped with the manufacturer on the right hand side of the receiver and on the top of the barrel.

Rifles stamped with a crowned C are made by Carl Gustafs stads gevärsfaktori.

Rifles stamped with an H are made by Husqvarna vapenfabriks AB.

Rifles stamped with an S surmounted by the old type open crown are made by Stockholms gevärsverkstad.

Rifles stamped Cb surmounted by the old type open crown are made by Carlsborgs Tygstation.

 

Stockholms gevärsverkstad and Carlsborgs Tygstation were no rifle factories but army workshops or armouries. Hence, they only made a few weapons

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye. Da ser det ut til at Carlsborg rifla er i fåtall i allefall. Granberg rifla har helstokk. Og bayonett feste... Eller har den det??! Jeg må få hentet disse i morgen, så jeg kan legge ut noen bilder. Svensken jeg kjøpte den av påsto hardnakket at det var et offisersgevær. Noe jeg betviler. Var det noe som het det i det hele tatt i sverige på den tiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...