Jump to content

Fjerne baksiktet på Sako Forester - hvordan?


ko-stens

Recommended Posts

Baksiktet på Foresteren min (L579 - AII) sitter noe så inn i hampen forferdelig fælt!

 

Har tatt av skuret og plata under. Der er det to skruer. Disse har jeg prøvd meg på, men som i første setning... Er redd for å ødelegge skruene. Er det tilrådelig å prøve å varme opp med varmepistol eller propanbrenner?

 

Er det ellers noe lodding under der, slik at om jeg omsider får av skruene, så sitter det like fordømt?

 

Hva kan jeg fylle igjen skruehullene med? Har ikke lyst å fylle igjen med noe som gjør det permanent, bare så det ikke blir to "rusthøl". Børsa er original og skal fortsette å være det, med mulighet for å sette på igjen jernsiktet/-ene igjen senere. Tenkte å bruke svart silikon eller pakningslim (slik man kan bruke på bilmotorer). Om det blir pent eller ei, spiller ikke så stor rolle, for det kommer jo et kikkertsikte over og skjuler det.

Link to comment
Share on other sites

Første bud er at du må bruke en skrutrekker med paralelle sider. Denne må passe i sporet på skruen uten slark. Fest løpet så det ikke fjærer unna, sett skrutrekkeren i sporet å legg press på, samtidig som du gir skrutrekkeren noen rapp med en liten hammer. Det kan ofte være lettere hvis du har tilgang til en assistent som kan operere hammeren, så kan du konsentrere deg om å holde skrutrekkeren rett og bruke begge hender :) . Litt varme er skjelden feil, men bruk varmepistolen heller enn propan.

Det skal ikke være noen form for lodding.

 

Vanligvis fylles hullene med en blindskrue. Hvis du ikke får tak i slike så husk i hvert fall på at det du fyller i hullene også skal ut igjen hvis du skal re-montere siktet en gang.

Link to comment
Share on other sites

Noenganger klarer man sånt med varme, men som regel skyldes det at skruen sitter frast grunnet rust. Dette skjer uansett om du har pussa eller ikke.

 

Er det rust må det sterkere lut til en varme, men ikke noe værre enn WD-40 eller noe i den duren. Kjøp så en billig skrutrekker på biltema av den korte typen og med et blad som er AKKURAT breit nok, er den for tykk til å gå nedi sporet, filer du bare så den passer akkurat. Skru fast børsa og legg deg på med hele din tyngde oppå skrutrekkern og vri til. Da løsner det meste igrunn.

 

Ninja Edit.

 

Jeg pleier å tette skruehullene med svart skokrem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...