Jump to content

Hjelp med valg av rifle


olsvikingen

Recommended Posts

heihei! har kikket en del på denne siden og synes den er kjempe bra! :D

 

men nok om det, jeg vurderer sterkt å skaffe meg en rifle til småvilt, da jeg er lei av at rypene letter før jeg kommer meg nær nåkk me hagla.

dette blir min første rifle og jeg vil ikke bruke mer en 10 000, siden jeg er student og økonomien ikker er så bra ;)

har dere noen tips om ei bra begynner rifle? :)

gjerne tips om optikk også!

 

og en ting til, jeg vet ikke hvilket kaliber som passer best, har lest rundt og funnet mye bra svar på både 223. og 22lr, men hva er best?

 

rifla vil bli mest brukt på fjellet etter fjellrype, men også etter orrfugl :)

 

på forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke en rifle, men jeg har sittet å lest tråder og innlegg om dette i timesvis nå, til ditt bruk, vil jeg anbefale en Salongrifle i kal .17 HMR (HMR= Hornady Magnum Rimfire) som er lovlig på alt småvilt opp til rådyr. Det fåes ekspanderende kuler til det og du får også tak i kuler som er egnet på spisevilt. Disse riflene har en utgangshastighet på 800 m/s og kanskje litt til.

 

Etter hva jeg har lest her på kammeret så virker det som om CZ 455 American i kal .17 hmr er det mest populære, siden den har et løpsbytte system så om du senere vil gå over til .22WMR(Winchester Magnum Rimfire) eller .22 lr så har du mulighet til det. Disse ligger på rundt 5k for bare rifla.

 

Som sagt så eier jeg ikke ei rifle i noen av kaliberene nevnt ovenfor her, så om jeg har sagt noe som er helt på jordet her, så får dere si ifra;p

 

Håper at dette er til hjelp.

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hiver meg på her jeg.

 

Jeg skal kjøpe meg en rifle til vår'n, det jeg da lurer på er hvilken som passer mitt behov.

Jeg har lest mye her inne, men blir ikke helt klok på hva som er best.

Er i hovedsak all type småvilt jeg skal jakte på.

Alt fra Due til Gås til Skogsfugl/Toppjakt. Due er er vel nesten å utelokke, i og med at jeg bruker hagla på den, men innimellom kan det vel hende at rifla blir brukt på Dua også.

Jeg kommer til å kjøpe Weatherby Vanguard pakka som xxl.no selger til 5999,-

Men det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe .223, 30-06 eller .308?

En gang "senere" i livet kommer det til å bli storvilt jakt også, men jeg ser for meg at det blir ny rifle når den tid kommer. Så det at 30-06 og .308 lønner seg i form av at de er lovlig på storvilt har ingenting i si i form av hva jeg ønsker.

Jeg bryr meg ikke stort om rekyl og vekt på rifla.

Det kan hende det blir monter demper og to-fot på den etter hvert.

 

Så mitt spm er da, hva er å anbefale til mitt bruk, .223, 30-06 eller .308? :)

 

Takker så mye for eventuelle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...