Jump to content

Oppsett av mår- og minkfeller?


Småviltjeger`n

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny her på kammeret, men det jeg lurte på er om noen har noen tips til oppsett av conibear 220 til mårfangst? Lurer også på oppsett av conibear 110 med enkeltfjær til mink? Er 16 år så jeg har ikke så mye erfaring med mårfangst :roll: Hadde vært fint om noen la ut eksempel bilder av det :P Håper på svar :D

Link to comment
Share on other sites

Svært omdiskutert tema. Det sentrale spørsmålet er om fella dreper øyeblikkelig. Med bare en fjær blir jo slagkraften halvert. Avhengig av typen felle også. Jeg ville definitivt ikke brukt billigtype som duke og bridger med en fjær! Har du kjøpt 110 allerede ville jeg vurdert å kjøpe ekstra fjærer i tillegg. Skal du kjøpe feller vil jeg anbefale disse: http://www.fntpost.com/Products/Oneida+Victor+Conibear+Traps/+60+Victor+Double+Spring+Conibear+Trap

Slagkraft som 120, men smalere slik at små mink ikke smyger seg forbi.

Link to comment
Share on other sites

gå inn på siden pelsjeger.no eller på fangstmann.no der finner du det du trenger. melder du deg inn i fangstmann får du bladet og mange gode tips 4 ganger i året for 250 kr.

jeg bruker selv CB 120 med 2 fjær, disse er også litt for svak til stor hannmink som har fått slaget litt "skjevt", har tatt noen der som har kjempet litt før den døde for å si det sånn... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mange selger 110 som minkfelle, men som sagt, det er omdiskutert.

Den jeg la ut link til mener jeg er bra. Må legge til at erfaringsgrunnlaget består av kun1 mink. Men jeg har tatt mink i 120 før og da opplevd at små mink klarer å smyge seg forbi utløseren. Den jeg linka til er som en 120 bortsett fra at den er smalere. Dermed løses det problemet. og du er sikret godt treff!

Enkle fjærer kan du kjøpe bl.a. her: http://www.nwtrappers.com/catalog/proddetail.asp?prod=VRS110&cat=144

 

Jeg har handlet hos begge disse butikkene og har god erfaring med disse. Men du må regne med at det tar et par uker før du får sakene. Og den reelle prisen blir en god del høyere ettersom frakt og evnt mva kommer i tillegg. Men vil da absolutt si at det er trygt. Når det gjelder feller har jeg gått over til å handle hos de nye norske butikkene ettersom disse er såpass billige at det ikke er så mye å spare. Men har så langt ikke sett victor 60 hos disse.

Jaktfall og fangstutstyr er to gode billige norske butikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukt belisle 110 til mink,og de funker upåklagelig :D

De har 2 stk fjærer og minken klarer ikke å smyge seg forbi.

Minken er steindau med engang,det er ihvertfall min erfaring.

Jeg vil si at Belisle er de beste av denne typen feller.Conniebear er noe dvask i forhold.

Ekstra deler får du hos Belisle på sine hjemmesider,og de er flinke til å levere.

Belisle får du også hos Jaktfall.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...