Jump to content

6,5mm kule for gaupe


Mikkel

Recommended Posts

Heisann! Sitter og funderer om jeg MÅ skreddersy en ladning i 6,5x55 til gaupa :D. I Tikka'en min bruker jeg enten 156 grains Oryx til ælj, rådyr og annet liknende spiselig vilt, eller 85 grains Sierra Varminter til rev og annet smått jeg skal ha livet av på en effektiv måte. Føler ikke helt at noen av de nevnte kulene er perfekte til gaupa. Oryx'en er nok den som egner seg best av dem, da jeg er redd Sierra-kula kan gi for dårlig dybdevirkning ved litt skrå vinkler. Men så var det det å ha den perfekte kula da...

 

Kula jeg vurderer sterkt nå er 100 grains Nosler Partition. Her får jeg flat kulebane og forhåpentligvis god presisjon. Kulas konstruksjon vil gi dybdevirkning, samtidig som jeg har trua på litt fart på kula for å få livet av kattedyret raskest mulig.

 

Er det noen som har noe erfaring eller en formening om hva som er den perfekte gaupekula?

Link to comment
Share on other sites

Går go for at 85grs varmintern funker på gaupa å 8)

 

 

Interessant! Var det et stort dyr? Vinkel/avstand/treffområde? Hvordan oppførte kula seg? Har opplevd at denne kula ikke har gått gjennom rev i litt skrå vinkler, så jeg er litt skeptisk til å bruke den på et dyr som er opptil 3 ganger så stort.

Link to comment
Share on other sites

Går go for at 85grs varmintern funker på gaupa å 8)

 

 

Interessant! Var det et stort dyr? Vinkel/avstand/treffområde? Hvordan oppførte kula seg? Har opplevd at denne kula ikke har gått gjennom rev i litt skrå vinkler, så jeg er litt skeptisk til å bruke den på et dyr som er opptil 3 ganger så stort.

 

Dyret var en unge på 11kg.

Sideskudd på ca 80m, var et et lavt treff som resulterte i et stort hull.

Gla jeg brukte denne kula, med vanlig jaktammo tror jeg vi ville fått ettersøk.

 

Har selv skutt rev der kula ikke går gjennom, men jeg ville ha brukt denne kula igjenn på gaupe.

 

Nå er d 22-250 som har overtatt dette området, laddet med v-max og tsx.

Trur 85grs varminter trenger like bra inn som kuler i "224" cal , min mening da....

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noe erfaring eller en formening om hva som er den perfekte gaupekula?

 

Den som får gaupa i bakken. Så mange magasin vil du neppe få i vei etter gaupe i løpet av en sesong at kulekonstruksjon har noe alvorlig å si fra eller til.

 

Heller ei kule som garantert gir gjennomskyting uansett vinkler, enn ei som krever perfekt sideskudd.

 

(Nå skal jeg ikke påstå at jeg har noe enormt med erfaring, selv om jeg muligens ligger litt over snittet lell)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer neppe til å bruke lette hurtigekspanderende kuler til gaupejakt, av den enkle grunn: De er mere sårbar i urent farvann.

Har skutt noen gauper og da bare med 10,1 g oryx i 6,5*55, utgang på ca 800.

Har skutt kun ei der kula ikke gikk gjennom, det var på ca 50 m, der kula gikk inn i øvre lårfeste og stoppa i brystet ett sted.

Dette var en hann på 22kg, ganske stor pus.

 

De fleste gangene en får skuddmulighet på gaupe er ikke på åpne flater, det er min erfaring.

Uansett er det ikke noe minus å bruke litt tyngre kuler, er det åpent treffer de ikke dårligere enn lette.

Dette er Min erfaring gjennom mange år i gamet.

 

Nå skal det sies at jeg er godt kjent med denne kula, og bruker den mest av praktiske grunner (ettersøk hele året)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...