Jump to content

22-250 lade x antall ganger?


jonz1

Recommended Posts

Måle lengden på de og sjekke at de ikke er for lange. Trim de til anbefalt trimlengde om de er det.

Se etter sprekker i hylsehalsen og evt om hettelommer begynner å bli vide (tegn på harde ladninger ofte).

 

Ingen fasit på hvor mange ganger. Mange faktorer som spiller inn...

 

Har ladet mine sako og norma hylser rundt 10 ganger uten at de viser tegn til sprekker.

Link to comment
Share on other sites

Alle jeg kjenner og meg selv som har brukt nikla hylser har opplevd at de holder kortere enn rene messinghylser. Ikke vet jeg hvorfor, men det er det vi har opplevd. Vi gløder ikke hylsene, men bare trimmer de når de er for lange.

 

Rart at du ikke må trimme hylsene dine. Måtte gjøre det med mine etter bare 3 omladninger. Er du ute etter det beste av hylser er det nok lite som slår Norma og Lapua. Hadde selv ikke vært i tvil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har best erfaring med Winchesterhylser i .22-250. De har holdt best av hva jeg har prøvd. Men nå som Lapua har startet produksjon ville jeg hatt de som førstevalg. En ting som kompliserer valg av hylser er at de varierer fra lot til lot. En gang er de bra, og neste gang kan det være masse trøbbel. Jeg har opplevd dette med hylser fra Norma, i flere kalibre. Og RA-hylser i 6,5x55 har vært ganske varierende. Lapua har jeg kun gode erfaringer med.

 

Jeg har ladet .22-250 ihvertfall 10 ggr, og antageligvis det dobbelte også. Jeg har da neck-sizet med Lee collet, og tatt en runde i fls-dia hvis hylsene går tregt i kammeret. Husker ikke helt hvor ofte jeg har trimmet hylsene, men det har ikke vært noen stor plage. Med fornuftige laderutiner og ladninger kan du nok trygt regne med 10 omladninger. Det er ihvertfall ingen økonomiske grunner til å lade de flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke behøvd å trimme mine winchesterhylser så ofte heller, merkelig nok. 308-hylsene mine krever hyppigere trimming. Nå bruker jeg lee collet-dier i 22-250. Jeg kan komme med et lite tips på siden av tråden mtp hylsetrimming. Bruker Possum Hollow sine "Kwick Case Trimmer" til hylsetrimming. http://www.possumhollowproducts.com/kwick-case-trimmers.html

Fungerer upåklagelig og er ultrakjapp til trimming av hylser i "normalkaliber". Enten stapper man den i en dreiebenk, eller så kjøper man powertool-adapteren som selges av samme firma og monterer den i en vanlig drill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...