Jump to content

Avtrekk på brno zkk 601


Sauer3006

Recommended Posts

hei

har en brno 601 fra 1989, er en ålreit rifle, men kunne godt tenkt meg ett bedre avtrekk. Går det ann å få byttet avtrekk på disse, har sett litt på nettet, men finner ikke noe. Har tenkt på Timney avtrekk, men eneste modeller de leverer det til er cz 550 og 452. Passer disse? eventuelt hva vil dette koste med avtrekk og jobb hos børsemaker?

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Snakk med børsemaker Ing. Hansen A/S.

 

De justerte avtrekket på min 375 H&H Brno ZKK 602 Magnum for endel år siden, det ble veldig bra sammenlignet med utgangspunktet.

Brno riflene har et enkelt og sikkert avtrekkssystem som kan bli meget bra med litt kyndig justering.

Jeg personlig mener du bør vurdere dette framfor å bytte det ut med et mer "komplisert" avtrekk.

Selv foretrekker jeg en avtrekksvekt på 1.2 kilo på mine jaktrifler.

 

Skulle det være av interesse, kan også sikkert samme børsemaker montere på en McMillan glassfiberstokk og egenprodusert M70 3 posisjons sikring på din Brno, slik min 602 har.

Link to comment
Share on other sites

takk for tipset, er vel kanskje like greit å justere det om det blir ok. var ikke sikker på om det gikk ann å justere det

 

Avtrekkssystem uten justeringsskruer slik som 600 serien til Brno bør justeres av noen med kompetanse på området.

Prosessen er i seg selv enkel, det handler bare om å slipe/polere de riktige anleggsflatene/vinklene i selve avtrekket.

Akkurat det bør kvalifiserte personer ta seg av.

 

For å illustrere faremomentet ved evt. "husflid".

Da jeg kjøpte min Brno 602 brukt, oppdaget jeg først etter handelen at tennstempelet gikk av ved hard repetering av bolten.

Årsaken til dette viste seg å være en tidligere eier som dessverre hadde fiklet litt selv. Urealistisk stor tro på egne ferdigheter, kontra faktiske ferdigheter kan bli farlig ved slik "husflid".

 

Husker enda latteren til børsemakeren da jeg på telefon fortalte om min uforutsigbare Brno....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan en børsemaker endre både avtrekk og sikring på ei slik børse? Vurderer ei billig BRNO i 308, tror det var en 601 (?), men tungvint å måtte dra sikringen tilbake før man skal skyte. Blir fort at man går med usikret våpen når man er vant med å ha det motsatt...

 

Finnes det Timney avtrekk og sikringer til disse, eller liknende? Hadde satt pris på kjapt svar...

Link to comment
Share on other sites

Har en Brno 601, i kal 308W Kan anbefale Ragnar Hansen på det varmeste. Noen år tilbake leverte jeg rifla for justering av avtrekket og mont. av M70 sikring + Era svingmontasje og ny lam. stokk. Det ble veldig bra! Avtrekket er nydelig og rifla går meget bra.

Link to comment
Share on other sites

takk for tipset, er vel kanskje like greit å justere det om det blir ok. var ikke sikker på om det gikk ann å justere det

 

Avtrekkssystem uten justeringsskruer slik som 600 serien til Brno bør justeres av noen med kompetanse på området.

Prosessen er i seg selv enkel, det handler bare om å slipe/polere de riktige anleggsflatene/vinklene i selve avtrekket.

Akkurat det bør kvalifiserte personer ta seg av.

 

For å illustrere faremomentet ved evt. "husflid".

Da jeg kjøpte min Brno 602 brukt, oppdaget jeg først etter handelen at tennstempelet gikk av ved hard repetering av bolten.

Årsaken til dette viste seg å være en tidligere eier som dessverre hadde fiklet litt selv. Urealistisk stor tro på egne ferdigheter, kontra faktiske ferdigheter kan bli farlig ved slik "husflid".

 

Husker enda latteren til børsemakeren da jeg på telefon fortalte om min uforutsigbare Brno....

 

 

Men faen? Det er hvertfall justerbar avtrekksvekt på min 601? Den lille flatskruen du ser når du tar ut sluttstykket. Min ligger på ca 1200 gr nå, men det er minimum. Og ja, jeg har testa om den går av ved litt kjærlig voldtekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...