Jump to content

Jakt i Spania


Chef

Recommended Posts

Dro på til Spania på hjortejakt rett før jul. Andalucias fjell var målet. Så en fantastisk bukk på 300 m første dagen med ulempen at den så meg samtidig og forsvant som dugg for solen. Sol var det forøvrig nok av og ble godt og varmt utover dagen selv i 1300 m høyde. Hjorten "ville itte" som vi pleier å si, men så dukket denne karen opp i stedet. Det er en relativt sjelden fjellsau som kalles Arrui. Etter en spennende smyging ble det fall og dyret viste seg å ha horn til bronse. Ikke et dårlig alternativ.

2rh8q6w.jpg

 

Hadde satt av en dag til drivjakt på Partridge og det var virkelig en opplevelse. Fuglene kom høyt og meget raskt. Formel 1 fluktskyting. Hver skytter hadde 2 hagler og to medhjelpere. En som ladet og en som noterte hvor fuglene falt.

11 skyttere felte 500 Partridge den dagen. Ikke hverdagskost for en norsk rypejeger. Beste skytter tok 100. Jeg endte på 32.

Tok litt tid å bli fortrolig med foranhold og lånte hagler så jeg var godt fornøyd med resultatet.

s4nguu.jpg

 

Det er ikke ideelt å jakte hjort i desember og viste seg ganske vrient, men etter flere resultatløse dager ble det klaff på en virkelig flott bukk. Hjorten ble skutt fra overhøyde og ble truffet høyt i høyre skulder. Falt om etter et par skritt.

Hjorten har et symetrisk, meget stort gevir, så jeg får både den og sauen skuldermontert der nede.

fneb86.jpg

 

Spania kan (bokstavlig talt) varmt anbefales som jaktreisemål.

Link to comment
Share on other sites

Reisen kostet kr. 1.300,- tur retur Alicante med Norwegian. Har en venn der nede som valgte ut jaktområder for meg. Såkalte Fincas.

 

Bra system hvor man kun betaler dersom man skyter noe. Så har man gått på jakt der en dag uten hell, betaler man ingen ting.

Noe å tenke på for tilbyderne av hjortejakt på vestlandet.....

 

Pris på trofeer avhenger selvfølgelig av størrelsen og hvor man jakter. Samt type vilt.

 

Prisnivåene for gode trofeer av hjort var i området 1000 til 2000 euro, hvis man holder seg unna medaljekandidatene. Hjorten jeg skjøt ble målt til sølvmedalje, så da dro det på litt til.

De hjortene jeg så hadde gjennomgående mye større gevir enn hjort jeg har sett i Norge/Skottland.

Arrui omtrent det samme som hjort

Mufflon noe rimeligere

Dyreste viltet der er Ibex. Jeg så ingen slike.

Derimot var det mye villsvin å se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med fint trofé! Forstår at du har hatt en flott opplevelse der nede!

 

Spania kan tilby mange andre arter også som Barbary Sheep og Dåhjort. Dåhjort og Muflon er ofte billigere og et fint alternativ for den som vil prøve seg i fjellene der for første gang eller ikke har samme budsjett.

Link to comment
Share on other sites

Barbary Sheep og Arrui er to navn på samme dyret. Jeg så stor dåhjort flere ganger og plenty av mufflon der nede.

 

Jaktet sammen med Antonio som driver www.cazasport.es med base i Murcia.

 

En fin fyr som så ut til å kjenne eierne av hver eneste Finca i syd-Spania. Eneste ulempen med ham var at han snakker fint lite engelsk.

 

Villsvin betales etter størrelsen. Jeg kjenner ikke prisene, men så mye svin.

 

I fincaen hvor jeg skjøt Arruien hadde de drivjakt fredagen etter at jeg var der. Man blir postert på høyder slik at man kan skyte mer eller mindre 360 grader rundt seg.

 

10 mann skjøt 150 villsvin den dagen. Over 200 hunder ble sluppet i drevet. Høres ut som en livlig dag og antagelig over gjennomsnittet for hva man kan forvente.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...