Jump to content

338-378 weatherbymagnum og 30-338 winchester magnum og 378 w


PederR

Recommended Posts

hallo

sitter å leser litt og samt kjeder meg en del.

er 338-378, 30-338 og 378 weatherby magnum.(sistnevnte vet jeg har kraftig rekyl så hvis man skal ha noe slikt må man full ha en kraftig rekylbrems også) er noen store løpsbrennere samt gode langholdspatroner??

bare lurer pga det var ikke så mye info på kammeret når jeg har lett meg fram der og søkt

og godt nytt år alle mann! :D

Link to comment
Share on other sites

Dernest er vel ingen av de du nevner spesielt populære for langhold pga det finnes standard-kaliber som gjør en like god jobb.

 

Dette er da også standardkalibre dette også.

Disse kalibrene er mye brukt i USA bla, til 1000yards skyting, og ekstremt lange hold. 30-378 er nok en sak som svir av ei pipe relativt fort, mens 338 versjonen holder noe lenger.

Dette er dyre greier å skyte mye med. Hvis du sjekker prisen på komponenter til feks 338-378 så skjønner du hva jeg mener. Sist jeg sjekket så kostet ei hylse godt over 30,- og med kuler til snaue 10,-/stk og over 100grs med krutt så synes det på kontoen etter ei økt på banen.

Jeg ville nok ikke satset fullt ut på ei slik rifle som den eneste langholdsrifla mi, men å ha i tillegg for moro skyld, er jeg med på. :wink:

378 er også en sprek sak, men det er dårlig utvalg i match-kuler til dette kalibret, og de er dyre.

Disse Weatherby-patronene, og spesielt den siste er nok mest ment for bruk i jaktrifler til bruk på lange hold, der anslagsenergien også er viktig. "

Skudd på bjørn over dalfører, bøffel, og stort plains game er ting som slikt kan være på sin plass. 8)

Link to comment
Share on other sites

For all del ikkje gå for 30-378. Veldig vanskelig å lade til,ved maxladninger ved 15Celsius kan gi trykktegn ved temperaturar over 22-23Celsius. Ein kan jo halde seg eit stykkje under max, men då er 300RUM eit alternativ.

 

Visst du absolutt må ha kaliber 30 i super magnum gå for 7,82 Warbird. Meir harmonisk patron og lade til, gir faktisk meir hastigheit og. Bakdelen er prisen på hylsene.

Rekylbrems er å foretrekke på børser under 5 kilo,men det går uten og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
dette må dere huske. dette er bar enoe jeg lurer på aldri noe jeg kommer til å ha

mens jeg derimot :lol: var innom xxl(dessverre)og kikket på en markV deluxe, mtp ei rifle i 378. slem pris, men det var jo inkl et zeiss-sikte, som uansett er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Barnes lagde for mange år siden ei 250gr SBT homogen kule i 375. BC var oppgitt til .550 hvis jeg ikke husker feil. Den antagelig eneste esken med kuler som kom til Norge ble testet i en 378wea. Presisjonen var akseptabel og utgangshastigheten var ca 3200fps. Sinna sak ut til ganske langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Var i Tanzania i høst og lånte der en .378 WBY Mag. Skjøt litt med den, og ble faktisk overrasket over hvor ok rekylen var. Hadde lest endel om frisk rekyl, men ble langt fra skremt. Klart dette er personlig opplevelse, men jeg er ikke spesielt vant til hard rekyl. Børsa var en Weatherby Mark V. Stokken passet meg godt og vekta var "passe". :)

Skjøt fem dyr og ble imponert over effekten, selv om dette er et lite grunnlag for å trekke konklusjoner.

Såvidt jeg vet en flattskytende patron med god anslagsenergi på lengre hold. Kanskje ikke noe man trenger til vanlig norsk jakt, men klart en fordel i visse tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...