Jump to content

Kombivåpen - hvilke kaliber til revejakt?


Mads

Recommended Posts

Hei. Har nå drevet å sett på kombivåpen, er det noen her som har noe erfaringer med kombivåpen til revejakt? jeg har hagle fra før, men har sett en del på kombivåpen nå idet siste, men også sett litt på rifle.

 

Hva tror dere her inne er den beste kalibern til revejakt?

Og noen som har noen forslag på et type våpen, til en grei pris?

 

Og fungerer rødpunktsikte best til kombivåpen?

 

Takker for svar og tips!

Mvh Mads

Link to comment
Share on other sites

De fleste ønsker kombivåpen med kragepatron pga at det er lettere å få hylsa ut igjen. Utdrageren, ekstraktoren, tar lettere med seg hylse med krage ut slik at man slipper å fikle for mye med det.

 

7x57R er nok det vanligste kaliberet. Denne er også godkjent til storvilt, mener jeg å ha hørt.

 

Skal du bare jakte småvilt, er det ikke noe poeng, kanskje, å ha dette "grove" kaliberet. Da finnes feks 5,6x50R, en slags slektning av .223, men med krage.

 

Ulempen med de to kalibrene er at de koster penger å skyte med, mye mer penger enn feks med .223.

 

Jeg har selv hatt en kombi med .222 i rifleløpet. Denne er fin på småvilt, med tendenser til å være småsint om man bruker litt feil kule på viltet. Lader man selv, kan man skreddersy ammunisjon til det man vil jakte på. Den er også godkjent til rådyr. Slet for øvrig aldri med å få ut hylsa etter skudd.

 

Det finnes vanligvis endel kombier med .222 å få tak i brukt i dag. Skal du kjøpe ny, og ikke vil ha R-patron, er kanskje .223 en fin ting å lete etter. Den er hakket rimeligere å skyte med i forhold til .222. Det er veldig få brukte kombier med .223 å oppdrive, for øvrig.

 

Når det gjelder siktemiddel til kombi, er det mye opp til en selv hva en ønsker å ha på. Jeg satte på en Leupold European 1,25-4x20 på min. Kikkertsikter med lav forstørrelse er små og hendige, og det er ikke umulig å skyte fluktskudd med dem. Jeg skjøt bedre på leirduer enn med hagle med kombien.

 

Endel bruker også kraftigere kikkertsikter, da gjerne i hurtigmontasje. Kjekt å ha kikkertsiktet i sekken og sette det på ved behov.

 

Min mening er at du heller setter på et kikkertsikte med rødpunkt i stedet for et rent rødpunktsikte. Da får du variabel forstørrelse og. Det er kjekt når reven er hundre meter unna og. Ville heller hatt 4 - 5x forstørrelse på hundre meter enn ingen. Når det er sagt, er kanskje et rent rødpunktsikte best på de raskeste skuddene. Hadde for øvrig et rødpunktsikte på kombien min først, men ble ikke fortrolig med det. Dessuten fikk jeg ikke justert rødpunktet lavt nok i mørket, og da ble det ubrukelig på åtet for meg. Dette var for øvrig et billig BSA-sikte. Et dyrere er sikkert bedre.

Link to comment
Share on other sites

jeg driver på å skal skaffe meg en kombi i 20/76 og 222 rem. det er etter min mening to knall kalibre til revjakt.¨

hvis ikke ville jeg ha valgt 12/76 og 223 rem til rev.

 

Ja hører at .222 rem er perfekt til rev siden du får en slags type ammo til den som stopper når den treffer reven.

Men hvordan gjelder det med kombi, iforhånd til rifle? er det samme regler? altså 18 år?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder riflekaliber til kombi, mener jeg det ideelle for revejakt er 5,6x50R magnum.

 

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg lett etter en brukt kombi i .222rem. Disse finnes det en del av, og siden den ikke er godkjent til storvilt, eller har kragepatron, kan man gjøre et godt kjøp. .222 kan også lett kamres om til 5,6x50RM.

 

Hvilket haglekaliber kombien har, spiller liten rolle. Kjøp gjærne noe andre ikke vil ha, for da kan man gjøre et ennå bedre bruktkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...