Jump to content

Fysikk spørsmål (løp)


357

Recommended Posts

Diskuterte litt med noen og her nevnte jeg at ytterdiameteren på en 22-250 kunne egentlig ha vært mindre siden kalibret var så lite. En av kompisene hadde hørt at vegg tykkelsen avgjøres en og alene av trykket. Det betyr kanskje egentlig at en 22-250 trenger et løp som er like tykt som en .308 (ytterdiameter 15mm) og at om feks en .22 lr lager samme trykk som en 9mm og .22 lr trenger en vegg tykkelse på feks 3mm, så vil en 3mm vegg tykkelse også holde på feks en 9mm. Eller måles dette som en proposjon av kalibret?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt sikker på at jeg forstår spørsmålet, men jeg svarer slik jeg tror det er:

 

Hvis matrialet er likt, er det forholdet mellom indre og ytre diameter som avgjør hvor stort trykk et rør tåler. Dvs har det mindre indre diameter, trengs det mindre veggtykkelse.

 

Når det gjelder riflepiper, er det bare kammeret, pluss litt til som blir utsatt for noe som i denne sammenhengen kan kallet høyt trykk. Ved munningen tengs det knapt mer enn et sugerør, bare se på pipene til en kombi (loddede piper). Piper lages tykke bare for at de skal være stive, og ha en viss varmekapasitet, slik at de tåler flere skudd.

Link to comment
Share on other sites

Tykkelsen på selve løpet har vel lite med trykket å gjøre, som skrevet over her.

Det er kammeret som har høyt trykk, og tykkelsen på et løp er vel mer et resultat av vekt/svingninger. Mer vekt gir lavere rekyl, og lenge+vekt vil gi en gitt svingning i løpet i det prosjektilet presses fremover i løpet, og dermed påvirke presisjonen.

 

Å sammenligne kaliber blir ikke helt lett mtp. tykkelse på løpet. Et større kaliber (feks .308) vil nok trenge et tykkere løp for å ha samme presisjon som et mindre kaliber (som f.eks 22-250), da kula er tyngre og vil påvirke svingningen i løpet mer enn detmindre kaliberet vil gjøre.

 

Det er MANGE faktorer her, men man man konkudere med at trykket ene og alene IKKE er det som bestemmer tykkelsen på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Som amatør sier øker veggtykkelse med innvendig diameter. Så en 22-pipe kan lages langt tynnere enn en .30-pipe ved samme trykk. Men når det gjelder stivhet endrer det seg en del, der er det utvendig diameter som har mest å si. Så med lik veggtykkelse vil en .30-pipe være stivere siden utvendig diameter er større. Normalt sett er det stivhet og vekt som er de dimensjonerende parameterne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...