Jump to content

Noen som skal satse stort i 2011 ?


flanged

Recommended Posts

Satse større? Vet ikke om kapasiteten er der hos meg heller, men det kom i vhertfall ut fler mår feller og tidligere i år enn i fjor. Og jeg har fått fler rever enn tidligere. Så noe blir det nok. Målet er jo egentlig å toppe det foregående året(hvert år) Så får vi se om det må større innsats til eller mer kunnskap til. :D

Link to comment
Share on other sites

Tja..det er planer om utvidelse av jakt/fangst individene jeg skal ta iløpe av 2011.

Har jo kjøpt 4 stk CB120,å hadde tengt å fange litt mink her,men må få laget en sånn boxgreier rundt fella.

Så jeg håper å toppe 2011 åver 2010..

10 stk mikkel dette året..å det var mitt mål.

Neste år skal jeg ha 11 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott det er flere som leker med tanken. Er liksom ikke "bare bare" å få seg en autotrapline på noen mil heller ! Personlig sliter jeg med å finne alle grunneierne på min tenkte trapline :roll: . Bruker vist en del ressurser på fangstutstyr om dagen også.

 

Kunne godt tenkt meg 3 - 4 terreng til beverfangst. Noen steder er beverjakta forholdsvis kostbar, andre steder er grunneierne bare happy om noen kommer å hjelper dem. Så gjenstår arbeidet med å finne de sistnevnte grunneierne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal jeg både lade, skyte og jakte mer i 2011 enn tidligere for jeg får jo bedre tid til dette enn noen gang tidligere!

 

Jo, det går jo an å prøve å lure seg selv ennå en gang.

 

Interessant at du skal lade, skyte og jakte mer i 2011, men denne tråden tar for seg fellefangst.

Link to comment
Share on other sites

tenkte og utvide områdene litt for minkfangsten ja :D har i år fanget mink i 4 forskjellige områder fordelt på:

6 mink på første

2 mink på andre

6 mink på tredje

1 mink på fjerde

Har vert og observert i 2 av områdene og det er allerede kommet mink tilbake :( i lakseelva kommer det mink trekkende titt og ofte. Disse blir tatt opp igjen pluss at eg veit om 3 områder til det er mink, men som eg ikkje fekk tid til og drive fangst på i år :(

Eg skal kjøpe i 10 stk conibear feller til for skuddpremien på minken og har no 6 syningfeller.. blir litt mye arbeid med dette, men dei fleste fellene tar bare 10-15 min og sjekke :D Begynner og fange litt meir ivrig i begynnelsen på februar/mars liten pause, og tar det fullt opp igjen i begynnelsen av juli :D

 

Mårfangsten ser eg litt kossn går i år, og tar det derfra, men eg trur ikkje det blir satsa noe mindre av den grunn:D

Link to comment
Share on other sites

Målet mitt foreløpig er å ta mår i stokkfelle. Så jeg skal satse på å få satt opp noen slike rundt omkring. Fikk opp ei til i dag, og håper å få til en egen stokkfelletrapline etterhvert. Ellers blir nok ikke satsinga veldig hard. Deltidstudier, jobb og småbarnsfar tar jo en del tid.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en rute til neste år med ca 15-20 mårfeller og ca 10 minkfeller. Driver å forhandler med grunneiere, om kjøretilatelser og sånt. Håper at alt går etter planen :wink:

 

Knutis. Hvordan utløser har du på stokkfellene dine? 4 tall ? Møtte en fyr som hadde en spesiell variant, to pinner som var slissa likt, som ble satt opp på verandre. Den ene skulle ha tykk ståltråd som gikk igjenom pinnen, som åte skulle festes til. Når måren dro litt på åte klappet den sammen. Virket ganske lovende ut.

 

111880_s.jpg

var litt vanskelig å forklare, så måtte leke litt på paint :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en rute til neste år med ca 15-20 mårfeller og ca 10 minkfeller. Driver å forhandler med grunneiere, om kjøretilatelser og sånt. Håper at alt går etter planen :wink:

 

Knutis. Hvordan utløser har du på stokkfellene dine? 4 tall ? Møtte en fyr som hadde en spesiell variant, to pinner som var slissa likt, som ble satt opp på verandre. Den ene skulle ha tykk ståltråd som gikk igjenom pinnen, som åte skulle festes til. Når måren dro litt på åte klappet den sammen. Virket ganske lovende ut.

 

111880_s.jpg

var litt vanskelig å forklare, så måtte leke litt på paint :lol:

lurer på hvilken veg spilene skal falle.. ved vanlig 4-tallsutløser riktig montert vil utløsermekanismen sprette ut ved utløsning og forhindre at den havner mellom platene. ved fangst av røyskatt vil dette være nødvendig i og med at når spilene (utløsermkanismen) havner mellom platene vil røyskatta ha større sjanse til å slippe unna og klare å lure døden pga at platene ikke klapper helt sammen. (egenerfaring) problemet er mindre ved mårfangst i og med at måren er noe større, men likevel. Fordelen med den gode gamle spilemetoden(4-tallet ) er at den ikke fryser fast ved værskifte.

Lykke til med fangsten.

Link to comment
Share on other sites

111915_s.jpg

 

Prinsippet er slik at måren må strekke hodet ut på ene sida for å få tak i åte. Når den drar trenger den motvekt og kroppen havner dermed på motsatt side. Når fella utløses havner dermed hode og kropp på hver sin side av fallstokken slik at måren rammes i nakke / bakhode.

Så på tegninga til den svenske modellen. Der pekte åtepinnen motsatt vei. Prøvde det først, men under prøveutløsing havnet åtepinnen mellom stokkene hver gang slik at stokkene ikke kom helt sammen og åtepinnen ofte ble ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...