Jump to content

hvilket kaliber


Tommy B.

Recommended Posts

Hei

trur at det har blitt stilt mange slike spørsmål før, men jeg spør en gang til

 

jeg skal kjøpe meg ei rifle snart, og lurer på hva jeg skal kjøpe. vet at 222,223.... kan kun brukes til småvilt/rådyr, mens 6,5*55 kan brukes til alt.

jeg skal ha ei rifle som brukes hovedsaklig til gåse/rådyrjakt, men hjortejakt og elg er no jeg kan få sjansen til og bli med på.

 

tenker litt på pris på rifla, ammunisjon.

 

hva er forskjellen på foreksempel 6,5*55 og 308. ?

 

alle svar taes gjerne imot

Link to comment
Share on other sites

eneste jeg jeg kan se forskjell fra mitt synspunkt på 6.5x55 og 308.

 

positivt 6.5x55:

holder til storviltkravet

fungerer til alt på den nordiske halvkule

bra kaliber til langholdskyting hvis du driver med det

får tak i kuler overalt.

får tak i nesten alle rifler.

billig å skyte med.

 

postivt 308:

får tak i ammo over alt

fås i de fleste rifler

holder til storviltkraver

grei å skyte med.

ikke rekyl i det heletatt

billig å skyte med

 

Minus 6.5x55:

ingen som jeg har erfart enda. men jeg er ganske ung så husk på det at det er andre som vet bedre en meg.

har kun erfaring med dyr opp til bever her også. knall og fall ingen som har flyttet et bein lengre.

 

Minus 308:

ingen som jeg har for øyeblikket. pga jeg har ikke nok erfaring med kaliberet. kun til smått vilt opp til bever. knall og fall

Link to comment
Share on other sites

gjør det enkelt kjøp 6,5-55. billig amo og du kan skyte og trene mye. har selv tenkt opp og ned på kaliber når jeg starta opp våpenkjøpa mine,og angrer på at jeg ikke kjøpte 6,5 med en gang. 6,5 går på elg også men en må se på hva er det du vil bruke den mest på. ingen kjøper 375 for og jakte tiur liksom,

Link to comment
Share on other sites

.22'ene, altså de vanlige .222, .223 og .22-250, har høyere hastighet og mindre/svakere kuler i forhold til 6,5x55. Selv helmantel kan ekspandere da. 6,5'ens kule er gjerne tre ganger så tung og går 100 m/s saktere. Kraftigere kule går ikke så lett i stykker. Tenk også på at 6,5-hullet bare blir ca èn mm større.

 

I bunn og grunn kan en nesten være så frekk å si at alt under 6,5x55 er unødvendig! Sier jeg, som har .222... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 6.5x55 og 308 og ser ingen grunn til å la kaliberet spille noen stor rolle i hva du velger, finn heller ei børse du liker til en pris du syns er fornuftig, om det er 6.5 eller 308 betyr igrunn mindre enn at du er fornøyd med verktøyet..

 

Gjerne kjøp brukt, det heller ingen hindring i å søke på begge (eller flere) kaliber da du betaler kun ett gebyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...