Jump to content

Sint elgku angrep


Egil

Recommended Posts

Driver med ettersøk etter trafikkskadd vilt, å nå om dagene har det vert mye å gjøre.

 

Kl. halv seks i kveld dro jeg ut etter en oppringing fra politiet, elg var påkjørt og sannsynligvis skadd.

Jeg kom fram til stedet og fikk øye på en liten elgkalv som lå nede i veggrøfta, den lå ca 40m fra hovedvegen der påkjørselen skjedde.

Kalven reiser seg og jeg ser med en gang at ene framfoten er brukket, den prøver å trå ned men foten bøyer unna 20 cm over klauven.

Jeg parkerer på skrå 10 m unna kalven med billysene rettet mot den, veien der er smal og bratt oppover, og bilen står med bakhjulet i brøyteskavelen.

Jeg går rolig ut og henter rifla baki, går videre rundt og setter meg på kne 7-8 m fra kalven, sikter, pang.

Tusler fram å sjekker dyret, konstaterer at lidelsene er over, nå er den sikkert i elghimmelen.

 

Går så å legger børsa fra meg i bilen, og snur for å stikke kalven da kua (som jeg ikke hadde sett tidligere) kommer settende mot meg.

Jeg hiver meg rundt å når bildøra, slipper ut laikaen å setter meg inn, å her dundrer kua framføttene i fronten så ekstralys, og andre deler hagler omkring.

Ikke kan jeg rygge, for bak er det en skavel med snø, å nå står fan meg kua fast i fronten på bilen, den har tredd ene foten ned mellom støtfangeren og skjermen... :shock:

Mens dette pågår holder hunden ett jævla leven mot kua, og det er ikke fritt for at den smaker litt på bakfoten en smule.

Vurderer faktisk sterkt en stund om jeg skal ut å skyte angriperen, men heldigvis greier hun å få andre foten oppå bilen å komme seg løs, mulig det hjalp litt at jeg rugga litt med bilen i kampens hete...

Elgen gir seg på bilen og går ned i veggrøfta rett på sia, da fyker laikaen til å biter den oppå ryggen i kulen bak nakken, da har kua fått nok motstand og trekker opp skråninga fra vegen.

Hunden gir seg å styrter rett bort på den døde kalven...

 

Etter dette er jeg ikke så veldig gira på å gå ut, verken for å vomme eller stikke dyret, tar bare ett tau i bakfoten på kalven å rygger ned til hovedvegen, der kobler jeg den til kroken og kjører noen hundre meter til en opplyst plass... Puster ut å sjekker fronten på bilen.

Ene tusenmetringen er gåen, ett blinklys knust, ett sidespeil er revet av, så får jeg sjekke nøyere i morgen om det er mer...

 

Når jeg sitter å skriver dette får jeg jaggu enda en tlf fra politiet, ny påkjørsel på elg...

 

KJØR FORSIKTIG, OG GOD JUL!

Link to comment
Share on other sites

Det var litt av en historie!

Er jo ikke første gang man hører om sinte elgkuer, men dette var noe spesielt.

 

Skal være forsiktig med å kalle det en "artig" historie, med tanke på kalven som måtte bøte med livet, men du skjønner sikkert hva jeg mener :D Når skaden først er skjedd så er det fint at du skriver om det! Kan jo være en tankevekker til andre også...

Link to comment
Share on other sites

Tøffe tider! Hvor ble det av den tråden med pansret kjøretøy igjen? Den hadde jo faktisk vært aktuell for ettersøksjegere. :mrgreen:

 

Ta det pent!

Bamrud... Bilen er vel solid nok, kun småskader.... Gelandewagon! Så ingen nye bulker faktisk, men det var mørkt da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Tøffe tider! Hvor ble det av den tråden med pansret kjøretøy igjen? Den hadde jo faktisk vært aktuell for ettersøksjegere. :mrgreen:

 

Ta det pent!

Bamrud... Bilen er vel solid nok, kun småskader.... Gelandewagon! Så ingen nye bulker faktisk, men det var mørkt da...

 

 

Hehe.. Vert i kamp før den bilen din eller? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...