Jump to content

Bygge om Mauser eller kjøpe brukt?


Mårfanten

Recommended Posts

Flere tråder med like emner men har ikke fått svar på alt.

 

Tenker på å kjøpe meg rifle.

Kalibre skal være 6.5x55, max 10 000, trenger bare kikkert og rifle i starten men seinere er tanken å ha demper og tofot. vis det blir 10 000 sprenge eg egentli budsjette, men må mann så må mann! :mrgreen:

Tenker 4000 i kikkert, resten i våpen.

vil helst ikke bruke mer enn 8000 :oops:

 

Tenker på å bygge om en banemauser til jaktrifle.

Ny stokk, sikring, monstasjer, ja det mest nødvendige.

 

Er det bedre å kjøpe en Tikka m65 til 6000 hos jakt og friluft med kikkert 3-9x45 fontain?

 

Mauseren vil nokk bli tyngre, men er det noe spesiell presisjonforskjell eller noe aent så er verdt å vite?

Hva ville mauseren komt på grovt rekna?

Link to comment
Share on other sites

Er det bedre å kjøpe en Tikka m65 til 6000 hos jakt og friluft med kikkert 3-9x45 fontain?............JA :!: (med forbehold om tilstand)

 

Ville spurt om å få bytte ut kikkerten mot å betale ett mellomlegg som lommeboka di tillater :wink:

Å bygge om Mauser blir fort dyrt :wink: Tikka m65 er knallrifle.

Link to comment
Share on other sites

For å svare ltt anderledes.

 

Du skal aldri undervurdere morroa med å påbegynne den livslange læreprosessen med å bygge modifisere endre forbedre lære mer og mer og mer.

 

Når du etter en 20-30 år og en god del hundre tusen ( eller mer) fattigere, sitter igjen med kunnskapen om at det meste egentlig duger, eneste forskjellen er at nå eier du kunnskapen.

 

Må du stille deg spørsmålet

 

Var valgene dine riktig

 

Litt mere seriøst

Behold mausern som banemauser.

Tikkan gjør helt siket jobben, men legg litt mere i opptikken, husk at Amerikanerene skyter 3 millioner hjort hvert å med kikkerter i den såkalte mellomklassen som er så populært å hate i Norge ( Burris, Nikon, Leupold osv)

Link to comment
Share on other sites

Tikka M65 er en svært solid og ytterst presis rifle, og den er et ferdig jaktvåpen. Jeg ville ikke vært i tvil om å satse på den (med mindre eksemplaret hos J&F er direkte mishandlet...)

Er enig med de over som foreslår å oppgradere optikken, spesielt hvis du skal jakte i skumring og/eller måneskinn.

Ad

husk at Amerikanerene skyter 3 millioner hjort hvert å med kikkerter i den såkalte mellomklassen som er så populært å hate i Norge

Ja, det gjør de, men de jakter omtrent utelukkende i dagslys. Under den forutsetningen er Leupold VX-3 noe av det beste som er å få i optikk.

Link to comment
Share on other sites

kjøp brukt!!!!!!. Bygge om en gammel Mauser til et brukbart jaktvåpen blir fort dyrt. Har akkurat sjøl vært i den prossesen, og skulle bygge om ei M59 til ei grei res jaktrifle. Men etter å ha sjekket priser på deler o.l slo jeg det fra MEG. Ny sikring, avtrekk, nytt og tynnere løp og event utskiftbart magasin, kom jeg godt over det gode brukte jaktrifler ligger på. Hvis en skulle ha ei Mauserjaktrifle som var nogenlunde grei vekt, måtte en bytte ut det meste, og kun bruke låskassa. Klart er du veldig mauser interessert, så er mulig verd pengene, men er du ute etter ei lett og hendig jaktrifle hadde jeg heller event kjøpt brukt eller kanskje feks ei Howa Weatherby pakke fra 5000-10000 på XXL eller Jaktdepotet.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det tikkan vis de ikke seller den.

Må få sendt inn våpensøknaden å få den siste lønninga inn på konton 8)

 

Har sett på leupold kikkert, menne det blir ikke med en gang.

Så lenge kikkerten og rifla går grett trenger eg ikke ny kikkert med en gang :mrgreen:

Sparer heller penger en liten stund å får en skikkelig kikkert :D

 

På bildene ser det ikke ut som rifla er mishandla så kansje den er i noenlunde stand :lol:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26014199" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

kjøp brukt!!!!!!. Bygge om en gammel Mauser til et brukbart jaktvåpen blir fort dyrt.

Nei, slutt å tøys da. En gammel erverdig HV-Mauser som det finnes 40 av på dusinet og som det bare er produsert noen få millioner eksemplarer av hver i diverse utgaver, må da vel være verdt å koste en 15-20000 på? :mrgreen:

 

Jeg veit det og har vært der sjøl. Børsa ble personlig og unik da, men om jeg skulle selge den gamle røkla så får jeg igjen bare brøkdelen av det jeg har kosta på den.

Det kan sidestilles som å kalle kjøp av bil en ren investering. .. :)

Link to comment
Share on other sites

Så på den finn linken, og det så ut som ei fin og god rifle det. Tror det er med våpen som med bil, rifler som ser fine ut, er som reglel godt vedlikeholdte eksemplar. Dette er noe av de beste brukte jaktrifler en kan få kjøpt. Noen år gamle Tikkaer og Sakoer er knallrifler. Det å spare seg opp og kjøpe en god kikkert litt senere er ikke dumt. Nesten viktigere enn ei knall rifle er en bra kikkert. Kjøpt til jakta neste år(til sommeren). Det er så veldig tungt å jakte med en dritt kikkert, og storviltjakt foregår som regel i dårlige lysforhold. Sats på en Zeiss classic(ofte knall tilbud på XXL) eller Meopta kikkert. Det er brillefine kikkerter, der en får mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tikka'n blei seldt i romjula, fankern!!

Fekk ikke fingern ut(venta på lønning så penger va det dårlig med)

 

Jaja da sitter eg å søker på nette etter ny rifle.

da har eg funne noen rifler, men usikker på ka eg ska velge

 

Winchester mod 70 XTR billigste rifla som er under vurdering nå.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25855266

 

zoli 1900 Arco rubber rifle ny til halv pris : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26162138" target="_blank

 

Cz american 550 : http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=590" target="_blank

Da handler eg på hommersåk våpen, ferdig påmontert kikkert(håper på ett lite tilbud med kikkert)

 

Eller tikka t3 lite på hommersåk med ferdig påmontert kikkert.

 

Ka er det beste våpene?

Satser på lyddemper lit senere så eg trenge børsemaker å da er det enklest å kjøpe hos hommersåk.

Rifla skal brukes til alt fra rype, rev, hjort osv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...