Jump to content

dachs og kulde..


Beago

Recommended Posts

Har en dachs valp på 8mnd.. Siste dagen i jakta i morra og har lyst til å ha han med ut. Men er -21 grader her nå og meldt like kaldt i morra. Er kommet en del nysnø, puddersnø. Men ikke værre enn at han kan hoppe seg fremover. Burde jeg la bikkja bli hjemme i morra eller er det ikke noe problem å ha han med? Hva mener dere? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du absolutt bør holde bikkja hjemme, iallfall hvis det er sjanse for los...! Kulda er sjelden problem der bikkja har pels, men risikoen ligger i den kalde lufta bikkja puster inn! Det kan skade luftveier og lunger, siden det går utrolig mange liter luft gjennom åndedrettet under jaging og los.

 

Selv slipper jeg ikke bikkja hvis det er kaldere enn -10 til -12 grader. Det er nå min mening iallfall, jeg vil ikke forkorte livet til bikkja på grunn av sånt. Jeg vet andre er litt uenige med meg, men dette gjør jeg etter gode råd fra en erfaren veterinær.

Link to comment
Share on other sites

Dropp jakta i morgen.... -21 er langt under hva jeg kaller forsvarlig og en dachs egner seg best under en vedovn med slike tempraturer.

 

Jeg drar ikke med meg Dreveren hvis tempen er lavere enn -13 grader. Dachsen har mest problemer med snøen som kladder seg i pelsen og særlig i labbene.

 

Dreveren er mye lik "teflon-Tom" ingenting sitter og gjør ikke så mye av snø, men jeg liker ikke å utsette lunger og hjertet med belastninger i så lave tempraturer som vi har nå.

 

Du vil ha igjen dette senere med en hund som unngår lungeødem og hjerteskader.

Link to comment
Share on other sites

Hei

flyfisher og Ranger: dere har vært mine to trofaste rådgivere i hele høst og velger å lytte til deres gode råd! :)

Så han blir ikke med meg på jakt i morgen. (takk for svar av deg også drever69 :) )

 

Nå synes jeg bare det er så uendelig lenge til høsten 2011! Gleder meg å se om arbeidet jeg har lagt ned i høst kommer til å gi utslag!

 

Dere må ha en riktig god julefeiring! :)

Link to comment
Share on other sites

Bare et spørsmål til Ranger og Flyfisher.

På hvilket grunnlag baserer dere uttalelsene deres i forhold til temperatur grenser?

Er det bare "tenk på et tall" teknikken? Eller er det basert på fakta og erfaringer.

Bare lurer?

Synes det er utrolig mye synsing ang temperatur og jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Baserer mine råd på erfaring og råd fra vetrinær. Et sideblikk på sport, så ser vi at skirenn kan blir avlyst ved -20 grader fordi det er ikke bra å dra så mye kald luft ned i lungene.

 

En annen ting er spesiellt på hannhunder; ballene fryser og får skader ved vedvarende frostskader (svarte flekker på huden, som flasser av etterhvert) en hannhund kan bli steril hvis dette er ofte eller mye frostskader på en gang.

 

Jeg skal jakte selv imorgen, men her er det -18 og hundene får ligge inne ved svartovnen og varme seg, jeg skal sitte på post og kompisen skal være "bikkje" ( får håpe han er ærlig i losen)

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg bare det er så uendelig lenge til høsten 2011! Gleder meg å se om arbeidet jeg har lagt ned i høst kommer til å gi utslag!

 

 

Eeeeee du har da Dachs, hvorfor i allverden skal du vente til neste høst med å jakte med han...................

Har du ikke hørt om hare, rev, grevling, mår, og minkjakt?????

Link to comment
Share on other sites

Slipper dachen så sant det er mildere enn 22-23 blågrader. Det har aldri vært noe problem, og da det er så kaldt bruker vi å bytte hund etter lunsj. Dachsen min kan jeg kalle inn fra los når dette er ønskelig likevel.

 

Tror heller hundene får mer dritt i luftveiene da det er barbakke og mye støv i bunn- og busksjiktet.

Link to comment
Share on other sites

Vet du Påsan.... Jeg fikk virkelig lyst til å si noe her... Og det er at bikkja sier ikke fra om den synes det er for kaldt. Bikkja klarer ikke å sette ord på dette med luftveiene, hals og lunger, samt den belastninga kulde gir på hjertet. I tillegg dette med frostskader. Bikkja har bare jaktlyst den, og løper seff når du slipper den selv i slike temperaturer. Men jeg synes det er hjerterått av deg å gjøre det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...