Jump to content

Mil std 1913 / stanag 2324 erstattes om kort tid.


Forumkongen

Recommended Posts

Det betyr vel ikke så veldig mye for så veldig mange i forhold til hjemlige prestasjoner på skytebanen, men det er sikkert en og annen her som har ergret seg over at kun et ubetydelig fåtall av håndvåpenprodusentene har operert med en standardisert feste-skinne for utstyr som f. eks. optisk siktemontasje, lykt, laser etc. Mil std 1913 / stanag 2324 har eksistert som standard siden februar 1995 og er dominerende på langvåpen, men har aldri blitt implementert av de store håndvåpenprodusentene (det finnes unntak). F. eks. har Sig Sauer sin "sig schiene" (avrundet), Glock kun ett spor, HK sin USP serie en egen proprietær skinne uten spor, CZ en "weaverlignende" skinne etc etc. Har man et utvalg forskjellige våpen er det ikke altså uten videre gitt at ekstrautstyr kan flyttes mellom våpnene.

Stanag 2324 (Picatinny rail) blir snarlig erstattet av stanag 4694 (NAR = Nato Accessory Rail). Standarden ble godkjent av NAAG i mai 2009 og legges i disse dager frem for NATO Standardisation Agency. Dersom de enkelte land slutter seg til (hvilket alt tyder på at de gjør) er det endelig et faktum at den ubrukelige Picatinny-skinnen er død. Dens svakheter har vært kjent allerede siden 1995, men man resonnerte som så at det er bedre å ha en standard enn å ikke ha en standard. Dette er vel også hovedårsaken til at håndvåpenprodusentene ikke uten videre har adoptert den. Den nye skinnen vil være bakover kompativbel med Picatinny-skinnen, og hovedforskjellene er:

 

* anlegg mot flaten (ikke sidene)

* metriske mål

* Bedre toleranser

* Minst 50% bedre strekkfasthet

* Bedre kjøling / mindre treffpunktsforandring ved høye temperaturer

 

Videre planlegges det et "elektrisk grensesnitt" slik at man f.eks. kan ha en universell strømkilde på selve våpenet som forsyner flere forskjellige typer tilleggsutstyr.

 

For dere som har ønsket dere tilleggsutstyr til pistolen, men holdt igjen pga dette, er det nå fritt frem - årets julegave? (Pga bakoverkompatibiliteten vil utstyret også passe på nye våpen) Flere aktører er klare til å implementere den nye standarden så snart den er endelig vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

Blir spordybde og sporavstand likt med den gamle pictatinny, eller er der små

korrigeringer der også ?

 

Har prøvd og lete etter info på det, men finner bare dem gamle picatinny målene.

Spordypde og sporavstand blir ørlite grann korrigert på grunn av overgang til metriske mål. Imidlertid er den nye standarden bakover kompatibel, så alt utstyr som pr i dag passer i picatinny-skinnen vil passe i NAR.

Følg linken under, så finner du målene:

2holk6s.jpg

http://www.thefirearmblog.com/blog/2009 ... sory-rail/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

......så alt utstyr som pr i dag passer i picatinny-skinnen vil passe i NAR......

Det tror jeg på. Har sammenlignet alle målene og forskjellene er så små at alle stanag målene innlemmes stort sett innenfor dem gamle picatinny målene.

 

Kan nok hende picatinny lever en stund til.

Link to comment
Share on other sites

* anlegg mot flaten (ikke sidene)

Jeg kan ikke se at kikkertmontasjene mine (1913std) benytter andre anleggsflater enn det NAR beskriver (en side + topp).

* metriske mål

Det er jo fint for oss som bruker SI systemet, men når dingsen først er montert kan jeg ikke si at jeg tenker mye på om den har tomme eller mm mål :lol: .

* Bedre toleranser

Fikk inntrykk av at toleransen skulle bli dårligere....?

* Minst 50% bedre strekkfasthet

Kommer ann på valg av materiale. Kan ikke se at marginale endringer på noen mål skal bidra til endring i strekkfasthet.

* Bedre kjøling / mindre treffpunktsforandring ved høye temperaturer

Jeg har store problemer med å se at det skal bli bedre kjøling av og endre målene til en metrisk standard :lol: .

Varme er uansett et lite problem på ei rifle, og treffpunktsforandringer blir vel heller ikke bedre av at målene endres til en metrisk standard :lol:

 

Konklusjon: For meg ser det ut som om noen prøver å fikse noe som ikke er et problem :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan iallefall ikke se at dem endringene har noen betydning for selve

skinna verken styrkemessigt eller noe annet, enten det heter picatinny eller Stanag.

 

Men om derimot utstyrslevrandørene endrer på gripe festet så kan man få anlegg

mot toppen og på undersiden av hver vange, og det vil nok også passe på både

picatinny og Stanag.

 

Så man må vel oppfatte det mere som en melding til utstyrslevrandørene om hvordan

man ønsker seg utstyret skal gripe og sitte på skinna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...