Jump to content

Trenings ammo til eldre hagle


flalar

Recommended Posts

Har en gammel Baikal sideligger kal. 16 som jeg har arvet. Skulle gjerne trent litt på bane før neste høst, men har en misstanke om at hagla ikke er trykktestet for stål. Noen som har tips til alternativ ammo som ikke blir for kostbar og er tillatt på skytebaner?

 

Forøvrig, vil en børsmaker enkelt kunne sjekke om om hagla tåler ammo med stål og hva vil noe slikt koste?

Link to comment
Share on other sites

Det er tre ting du må undersøke:

 

For det første hvilket trykk hagla er godkjent for. Dette finner man ut ved å se på merking på løpsblokk/kamre. Jeg vet ikke hvilke merker Baikal benytter, men du kan jo ringe en børsemaker og lese opp merkene.

 

For det andre må ikke løpet ha trangere enn halv choke. Chokene er også ofte angitt på løpsblokken. Alternativt kan du måle munningen med et digitalt skyvelære.

 

For det tredje har løpene på gamle sideliggere (fram til krigen?) en lodding som ikke er så sterk som på nyere hagler. Men i og med at en slik Baikal ikke har noen stor verdi ville jeg ikke vært bekymret for dette.

 

Børsemakeren tar nok ikke så mye for å vurdere om hagla tåler stål. Men hvis du f eks må brotsje opp chokene kan det koste noen hundrelapper. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

husk at leirdueammo har lavere trykk enn jaktammo i stål

Det er sant, men 600-700 bar er like fullt HØYT TRYKK. En dykkerflaske er mellom 200 og 300 bar - og disse fjerner garasjen din om de går i luften (nesten).

 

Sjekk og hør med børsemaker først du når våpenet er et eldre et.

 

(hjemmelaget ammo)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for svar! Ser ut til at jeg holder på den gamle Baikalen i alle fall en sesong til. Er det forresten noe som skulle tilsi at det ikke er lov med alt annet enn bly på leirduebanen? Har sett skilt der det står "kun tillatt med stål"... men ser ikke helt begrunnelsen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...