Jump to content

HJELP hva er dette for en Pistol?


Jonas.L

Recommended Posts

micweu.jpgszbsr9.jpg2lvz0qo.jpg2e3tsfp.jpg2lsv0c9.jpg

 

Min mor har denne etter sin far, og han sa alltid at det var en duell/jaktpistol.

Kaliberet må være 22 Flobbert siden en 22lr går såvidt inn.

 

Det er ingen skrift eller merket på denne pistolen som jeg kan se, så er det da noen som hvet hva slags pistol dette er?

 

Min mor tror den kansje kan være tysk.

 

Håper på hjelp til og finne ut av dette og våpenet er selvfølgelig registrert.

 

Hanen har sluttet og la seg låse i spent stilling og er det noen dyktige børsemakere som kan restaurere denne?

 

Hva kan være alderen på denne? Min mor trodde tidlig 1900 sent 1800.

 

Hva er verdien på denne type våpen?

 

Pistolen har høy afeksjonsverdi for familien så den vil ikke bli solgt,men man lurer jo alltids :wink:

 

Håper noen som hvet kan hjelpe meg litt her.

 

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har vi søkt og jobbet litt med og finne ut av dette og det ser ut som at dette mest sansynelig er en Belgisk Galoppin Charles pistol,men de

bildene jeg har funnet er de sjeldent utsmykket med så mye gravyre, men sjeftetet og løpet er ganske identiske.

 

Årstall fremdeles ukjent.

 

Pris fremdeles ukjent.

 

Takk til Hassel for utvidet hjelp.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg har håndtert en lignende pistol, som var av belgisk opprinnelse. Er denne laget helt uten egentlig låsing av støtbunnen, så det bare er den relativt tunge hanen samt slagfjæra som holder patronen på plass under avfyring? I så fall er den meget farlig å avfyre med mderne .22 ammunisjon, den tåler bare "eikenøtter" som kun drives av tennsatsen og ikke inneholder krutt.

Link to comment
Share on other sites

Det høres riktig ut ja,det er ingen annen annordning enn hanen som holder skuddet på plass.

Hanen har en tverrliggende anslagsflate som man nesten skulle tro "klippet" patronen i 2 ved annslag.

 

Pistolen vil aldri bli avfyrt av meg,men jeg håper på og få fixet den så den så man har mulighet til og spenne hanen opp.

 

Hvet noen hvem som er skikket til denne type arbeid?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...