Jump to content

Kappet løp, mulig høydetap.


Mastodon

Recommended Posts

Hei

 

Jeg hentet min kjære Brno FOX mod 2 etter kapping til 47cm, (13cm), og gjenging for montering av en A-TEC Maxim.

 

I går ladet jeg opp 55grs Sierra FMJBT med 20grs N130 bak.

Patronlengden satte jeg til det ladeboken min definerer, 54,4mm.

Dette ble ladet da jeg ikke hadde Rifla for å sjekke om kula tok i bommene med denne lengden.

 

Da jeg kom på hytta nå i ettermiddag satte jeg opp blinken på 100m for å teste at ting gikk som det skulle. Merket fort at jeg må ned på 54mm COL da hevarmen ble treg de siste 3 cm.

 

Men, da jeg fikk justert siktet horisontalt og gikk over på høyde justering skrudde jeg opp på Max men treffpunktet kom da bare opp til 20 cm under siktepunkt!

 

Hvor ligger feilen? Samlingen var rundt 3 cm så den samler så bra som mulig med de forhold det er nå om ettermiddagen.

(Beste samling mulig med lommelykta som blink belysning og meg som skytter. Brukte et vaklete salongbord med skytestøtte som anlegg)

 

Kikkerte er forøvrig en Leipold VX-1 4-12x40.

Link to comment
Share on other sites

Ved kapping skal ikke col ikke forandre seg. Har du feil col skal du ikke kjenne motstand på sluttstykket de siste 3cm.Så stor forskjell som du får i treffpunkt høres også unormalt ut. Hvor treffer du uten demper?

Jeg vil tro at noe ligger å presser på kassa så ting blir skjevit. Ta kassa ut av stokken og sjekk. Dra til skruene forsiktig etterpå. Bedd børsa hvis ikke det er gjort. Kraften i skjefteskruene er nok til å dra kassa skjeiv hvis ikke det er godt annlegg i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg har siktet i gjennom løpet, for- og bakfra, uten å se skjevheter på demperen. Den bygger også 8 cm bakover og jeg har også rotert den for å se etter skjevheter og det ser meget bra ut. "Dead on" om jeg skal uttrykke meg korrekt.

 

Har ikke verktøy med så jeg får ikke tatt den fra hverandre og satt den sammen igjen

 

De siste 3cm jeg skrev om var ikke fremføringen av sluttstykket men lukking av hevarmen.

 

Skal i prøve noen skudd i morgen uten demper for å se om jeg får noe bedre treff da.

 

Ellers? Andre med synspunkter/tips?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling hva som kan være problemet, men om COL er så lang at kula tar i bommene, og du bruker ellers normal ladevekt, så vil jeg anbefale det å ikke skyte mer med den ammoen! Uten friflukt får du langt høyere kammertrykk enn normalt, og du kan fort være i faresonen for å ødelegge både børsa og deg selv!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Mastodon.

Det går ikke frem av innlegget ditt om det er hylser skutt i ditt eget våpen du har ladet. Bruker du engangskutte hylser fra andre våpen kan det fort bli vanskelig å få ned hevarmen.

Om du har for lang COL vil det sannsynligvis være merker etter riflingen på kula. Prøv å tusje kula med sprittusj og se hva som skjer.

Ellers kan det jo være at hylsa er for lang og skulle ha vært trimmet, i så tilfellet vil hylsehalsen kunne komme i klem mellom kula og overgang kammer/friflukt.

Du bør løpssikte og grovjustere kikkerten. Da vil du se om det overhodet er mulig å komme inn på skiva på 100m. Er det stor forskjell mellom løpsikting og faktisk treffpunkt så kan du mistenke montasjen for å være skjev, skjev montert eller at noe i rifla ligger i spenn.

Jeg har ofte vært ute for at skjev kikkertmontering har gjort det umulig å stille våpenet inn på skiva. Her kan treffpunkt endring med lydemperen gjøre at det som gikk akkurat uten demper ,nå ikke lar seg justere med demper.

Finner du ikke ut av dette så er det like greit å snakke med de som monterte demperen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Jeg har brukt 1. gangs skutte hylser, fra et annet våpen, som er helpresset og ladet om og så skutt en gang i denne før ny omlading er gjort med helpressing igjen. Husker ikke akkurat hylselengde men jeg må nok trimme de ja, mest sansynlig at det er det som er problemet.

 

For 14 dager siden tok jeg fra hverandre hele våpenet, (stokk, rifle og kikkert m/montasje).

Var meget nøye med monteringen og da fant jeg ut at børsis ikke hadde strammet skruene på montasjen i rett rekkefølge. Jeg har vertikal-delt montasje som har en bom på hver side over 16(?)mm sporet på låsekassen. I mellom klo og bom sitter det to skruer. De må strammes først for at klo og bom skal samles rett. Dette var ikke gjort, de to skruene som er over kikkerten og som skal strammes etterpå var dratt til før de to mellom spor og bom. Jeg passet nå på at dette ble 100% og håper dette er med på å bedre neste skyteresultat.

 

I dag fikk jeg en liten time til mer feilsøking, tok frem en kvittering og la rundt løpet og forsøkte å dra den bakover. Kom ikke en milimeter under engang. Demonterte igjen, men nå kun stokk/rifle.

Så da at stokken er dypere midt på løpskanalen enn fremme ved eden. Pusset ut en grovere kanal med 80 papir.

Etter litt pussing kom jeg bakover med god klaring til kammer delen. Der stoppet det igjen.

Her ligger tydeligvis løpet på stokken og fremre låsekassering i luften/nesten nedpå. Dette burde ha mye å si for hvordan riflen oppførerer seg på banen.

Pusset i ca 20 min for at låsekassen skulle ha full kontakt og løpet fikk friflukt hele veien frem.

Med dette håper jeg at jeg har løst problemet, men jeg får ikke testet før de åpner en skytebane i nærheten av Gjøvik. (Som jeg ikke aner når er. Hvis noen vet noe send PM, jeg har flere rifler som skulle vert luftet.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...