Jump to content

Bytte løp fra .22 lr til .17 hmr - er det mulig + verdi?


ko-stens

Recommended Posts

Har en Anschutz 1415 .22 lr i skapet. Grei nok den, men har litt lyst på noe annet. Er det mulig å bytte løp fra .22 lr til .17 hmr? Hva må evt gjøres? Kan man bruke samme sluttstykket og magasin feks? Eller er det greiest å selge børsa og kjøpe en i .17?

 

Om jeg selger børsa, hvor mye kan noe slik være verdt? Tipper den er ca 25 år gammel. God stand og med god presisjon. Lakkert stokk med noen merker. Gjenget for lyddemper (1/2x20 UNF).

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjell på .17 hmr og mach II da? Er det mulig å få tak i sistnevnte i butikker? Har knapt hørt om denne.

 

Edit: Wikipedia hjelper jo litt... Fant forskjeller. .17 mach 2 (Hm2) er jo en liten knert i forhold. Men om det går an å få tak i den i butikk da...

 

Hvordan er presisjonen i denne tassen?

Link to comment
Share on other sites

Du skal kunne bruke samme sluttstykke. 17 hmr er en 22 magnum strupet ned til å ta .17 kuler, 17 mach2 er en 22 LR strupet ned til å ta .17 kuler.

 

Kommer ant på hvor mye plass du har i magasinbrønnen, men du kan ikke bruke de samme magasinene.

Presisjon på de begge (17 hmr & 17 mach2) er upåklagelig og som regel like bra eller bedre enn 22LR.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha grublet litt og sjekket (som jeg burde gjort før...), ser det ut til at .17 hmr er for stor til det meste i .22 lr. .17 hmr er basert på .22 mag, mens .17 hm2 er basert på .22 lr. .17 hmr blir for langt for magasinet, så da må det nok bygges om mer.

 

Får vurdere å selge børsa etter hvert i stedet, tror jeg, og heller kjøpe en i .17 hmr. Har lyst på litt mer snert enn .17 hm2. Men nå har jeg jo en .222 og da, så.... Tjah...

Link to comment
Share on other sites

Det der er en farlig tankerekke! "hm - salongen er det ikke mye futt i, trenger enn 17hmr. NEI foresten da kan jeg jo likegodt kjøpe en 223 Rem..hm (mer tenking) JAH når jeg først skal kjøpe meg noe skikkelig hvorfor ikke en 22-250?". Og sånn går dagene, til slutt sitter du der med noe stort, tungt og som skyter ut små prosjektiler i veldig høy fart.

 

Utifra egen erfaring, jeg råder deg til å beholde salonrifla og kjøpe en rifle til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...