Jump to content

ammo til trap/sporting


S.Arnesen

Recommended Posts

Får hele tiden klager på banen over det at jeg bruker saga super steel ammo ifra xxl. De som er "gamle i gamet" mener på at dette er bare dritten osv osv. Det jeg da lurer på er, hva har folk best erfaring med? Selv har jeg bare prøvd gamboree, nittedal og saga. og av de typene så ga saga'n det beste skuddbildet når jeg testet på pappen. Nittedal sport har jeg bare hatt problemer med de gangene jeg har testet, men allikevel får jeg beskjed om at det er det absolutt beste. prøvde det i to billige halvautoer og det ble problem med veksling hele tiden, ble også 2-3 klikk (av en kartong på 250) i min o/u baikal.

 

Hvor kjøper folk ammo i østfold området?

Link to comment
Share on other sites

Saga patronen står nok ikke noe tilbake for verken Gambore eller Nitedal Sport. Nå som Nitedal blir produsert i England (by Lyalvale) tipper jeg at Gamebore og Nitedal Sport er omtrent samme patron. Helt grei patron, men ikke akkurat noe høykvalitets ammo. Det gjenspeiles også på prisen....

 

Har selv gode erfaringer med Saga-patronen. Det virker som om det er mer "trøkk" i den, og jeg hadde bra treff. Problemet mitt var at XXL (Inforama) ikke virket interessert i å selge et større antall. Jeg ville kjøpe 10.000 stk til foreningen, men da ble det stille....

 

I Østfold kan man vel sjekke med bl.a Rygge Våpen og Winge Våpen.

Link to comment
Share on other sites

ja det var hos rygge og winge jeg fikk tak i gambore og nittedal. Selv pleier jeg å kjøpe 2 kartonger med ammo pr gang, og da betaler jeg 598kr for 500 smell av saga super steel. Dette er da hos min lokale xxl sjappe (sarpsborg). Syns det er ganske rimelig, ihvertfall iforhold til hva jeg leser at noen folk gir for sports ammo her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv saga og i min Beretta 682 så gir den best bildet med 76cm løp og optimachoker.

Det er som J.C.Gulbrandsen sier "det er mere trøkk"

Det ligger en test her på kammeret som bekrefter dette, samt egen erfaring på foranhold på "F" duer på max tårn.

Grunnen er ironisk nok billig krutt og kompensering for hastighetstap med stål.

 

Til Guldbrandsen:

 

Da jeg handlet 2000 smell på Majorstuen klaget ekspeditøren over at "ryggen min kommer til og ryke" og dette var enorme kvanta.

Så hvis du er litt i det artige hjørne så bestill 20.000 så tar jeg 10 av dem bare for og tulle litt med ekspeditøren :wink:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ja det var hos rygge og winge jeg fikk tak i gambore og nittedal. Selv pleier jeg å kjøpe 2 kartonger med ammo pr gang, og da betaler jeg 598kr for 500 smell av saga super steel. Dette er da hos min lokale xxl sjappe (sarpsborg). Syns det er ganske rimelig, ihvertfall iforhold til hva jeg leser at noen folk gir for sports ammo her på forumet.

 

Kr 598,- for en kartong på 500 stk er en god pris (kr 1,20/smell). Jeg mener at de lå på kr 1,35/stk på kampanje når jeg prøvde de. Prisen du har betalt er da en del billigere enn man normalt får kjøpt Nitedal Sport for, og på samme nivå man kan få Gamebore for (riktignok ved store kvanta).

 

En bra patron, som tidligere var til en OK pris, var forøvrig Gyttorp SteelMax. Men etter hva jeg har forstått har Schou kuttet ut denne patronen pga prisøkning fra produsent. Det er litt synd...

 

Personlig har jeg i skutt en del med B&P Legend. Ga kr 1,43/stk hos Bjørn's Jakt & Fiske.

Link to comment
Share on other sites

Av disse tre så vil jeg anbefale deg å prøve Gambore, de er det Gresvig (G sport) som importerer, Kjøpes billigst hos G sport Mysen eller litt dyrere hos Winge våpen.

Holstad Våpen selger mye ammo til foreninger men utvalget er ikke alltid så stort http://www.holstadvapen.no/?ItemID=1641

 

 

Har testet en kartong med gambore pluss ett par pakker som jeg har kjøpt på banen (bekkhus i sarpsborg). Funker helt greit for meg, men de gangene jeg har skutt på papp med det så ga det ikke noe bedre skudd bildet enn sagaen ga.

 

G-sport mysen blir litt langt for meg å kjøre bare for å kjøpe skudd, så da kan jeg nok likesågodt handle hos winge :)

 

Kr 598,- for en kartong på 500 stk er en god pris (kr 1,20/smell). Jeg mener at de lå på kr 1,35/stk på kampanje når jeg prøvde de. Prisen du har betalt er da en del billigere enn man normalt får kjøpt Nitedal Sport for, og på samme nivå man kan få Gamebore for (riktignok ved store kvanta).

 

Det er denne prisen som alle xxl butikker opererer med. 1.30kr for skuddene opp til 499skudd, og ifra 500 skudd eller mer så er det 1.20kr som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til XXL vedr pris på Saga Eurotrap, og fikk følgende svar:

 

"Vi har dette inne, kanskje ikke helt i riktig antall, men det kan vi ordne. Når det gjelder pris er nok den du har funnet på nett gammel, for pris opp til 500 skudd er 1,99 og fra 500 koster 1,39. Her har vi dessverre ikke noe å gå på, men vi kan lage hyggeligere totalpris om du trenger leirduer i tillegg."

 

Så ikke vet jeg....

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til XXL vedr pris på Saga Eurotrap, og fikk følgende svar:

 

"Vi har dette inne, kanskje ikke helt i riktig antall, men det kan vi ordne. Når det gjelder pris er nok den du har funnet på nett gammel, for pris opp til 500 skudd er 1,99 og fra 500 koster 1,39. Her har vi dessverre ikke noe å gå på, men vi kan lage hyggeligere totalpris om du trenger leirduer i tillegg."

 

Så ikke vet jeg....

 

jeg kjøpte 2 kartonger lørdag 4 desember til 598kr. om prisen har gått opp etter det vet jeg ikke noe om, men de har ikke gjort om på lappen hos xxl her i sarpsborg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det må i så fall dreie seg om en spesialpris de kjører med lokalt, eller så bløffer XXL. Fikk nå en mail til:

 

"Nå har jeg sjekket opp pris hos alle butikker, flere år tilbake, og sist prisen har vært i nærheten av hva han på nett har skissert var i 2007 og det ble da solgt 50000 tusen skudd!"

 

Kr 1,39/stk er ikke noe upris heller, for en helt kurrant patron.

Link to comment
Share on other sites

Det må i så fall dreie seg om en spesialpris de kjører med lokalt, eller så bløffer XXL. Fikk nå en mail til:

 

"Nå har jeg sjekket opp pris hos alle butikker, flere år tilbake, og sist prisen har vært i nærheten av hva han på nett har skissert var i 2007 og det ble da solgt 50000 tusen skudd!"

 

Kr 1,39/stk er ikke noe upris heller, for en helt kurrant patron.

 

 

pratet med en bekjent av meg som jobber på våpenavdelingenhos xxl nå og han sjekket opp dette med prisen. De har hatt samme prisen ganske lenge, men det stemte at prisen var på nesten 2kr før,men det er blitt noen år siden nå.

 

Hvem er det du har mailet med hos xxl? er jo rimelig rart at de skal kunne gå så forbi hverandre :?

 

Da skal jeg prøve saga. :wink:

 

Er det denne? http://www.xxl.no/jakt-vaapen/ammunisjo ... hWord=saga" target="_blank" target="_blank

 

 

Ja det er det. Med unntak av at de har byttet farve til rød. Den prisen som står på nettet er ikke den prisen det er nå. Det er ca 1.30kr pr, så sant man ikke kjøper 500 eller fler, da er det ca 1.20kr pr.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det du har mailet med hos xxl? er jo rimelig rart at de skal kunne gå så forbi hverandre :?

 

XXL Inforama, Våpenavd

 

Det han skriver stemmer med hva jeg har fått av priser hos XXL Inforama før. I fjor sommer fikk jeg også bekreftet at prisen var kr 1,99/stk, men 1,39/stk ved kjøp av minst 500 stk. Men så hadde de en kampanje på 1,35/stk, og jeg kjøpte da 4.000 stk.

 

Så 1,39/stk er ihvertfall det billigste XXL Inforama kan levere denne patronen for nå. Edit: Har fått mail om at de kan klare å komme ned mot prisen du nevner ved kjøp av hele paller (a' 30.000 stk?). Jeg har bedt om pris til vår lokale JFF...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I klubben vår skyter vi med Clever Mirage. Synes disse i utgangspunktet er helt ok.

 

Det virker som om hagleskudd ikke liker å overvintre i en kald rå bunkers. De vi kjøpte i fjor, legger igjen mye uforbrent krutt i løpet, og enkelte er merkbart svakere mht. rekyl.

Utover høsten og vinteren har jeg skutt dårligere og dårligere, og trodde til slutt at det var noe "gæli me både børsa å kar`n". Helt til i går kveld. Da prøvde vi en serie med skudda som er kjøpt i år. Merkbart mere rekyl, og alle duene ble lettere å treffe. Ett lite uhell gjorde at det ikke ble fullt hus på trapen.

 

Samme type skudd, og samme temperatur på skudda. Eneste forskjell er at de "gamle" har ligget i bunkersen i hele vinter. Hvis det er slik at det har kommet fukt inn i patronene, så er det ikke sikkert skuddbildet ser bra ut heller. Ser for meg klumper og hull.

 

Kan det være slik at de som har dårlig erfaring med enkelte skudd-typer, har vært ute for "gamle" skudd?

Link to comment
Share on other sites

Lagring i varierende temperatur og luftfuktighet er ikke bra for haglepatroner. Så "overvintring" på de fleste norske skytebaner gjør sitt med patronene. Man får varierende smell / rekyl, plutselig mer røyk og mer "dritt" i løpet. Det er nok en grunn til at de anbefaler lagring i jevn temperatur (ca 20 grader C, tror jeg).

 

Om dette er nok til at man opplever vesentlig lavere resultat enn med "tørre" patroner er jeg ikke sikker på, men at det har en innvirkning er sikkert. Det avhengger garantert av hvor ille det står til med patronene. Vi har nok ikke opplevd at det er så ille at haglene klumper seg (ruster), jeg tror kun det er kruttet som har for høy fuktighet. På det verste kanskje 2-3 patroner med "poff" og mindre rekyl pr pakke.

 

Har forøvrig et inntrykk av at de fleste patroner blir påvirket av denne lagringen, men at enkelte patrontyper kanskje er mer "var" enn andre. Synes også at patronene blir bedre av å lagres tørt igjen, men det tar faktisk ganske lang tid på "kjøkkenbenken" før de smeller som før.

 

Jeg har prøvd å ha litt begrenset med skudd på vår bane nå i vinter, og har heller kjøpt inn litt et par ganger (har brukbare avtaler uten krav om store kvantum). Til eget bruk har jeg oppbevart patronene hjemme, hvor de er oppbevart litt kjølig (men jevn temperatur, antar ca 10 gr i snitt) og tørt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...

Har prøvd gyttorp steelmax, clever, eurotrap, gamebore. Syntes gamebore virker bra.

 

Kjøpte gamebore på g-max til 1,24 (250 stk)

Kjøpte eurotrap på xll til 1,49 (25 stk)

Kjøpte fiocchi tt steel på xxl til 1,79 (25 stk) der kunne han ordne en bedre deal vist jeg kjøpte mer.

 

Fiocchi skal jeg prøve til lørdag.

 

Da er Foocchi testet. Tja fikk ikke den helt store følelsen.

 

I dag skal jeg teste Rio. Kostet 1,49 (250 stk) 2,00 for 25 stk 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Eg kjøpte clever mirage-skudda for ein månad eller to sidan. Etter at eg skaut 50 skudd i forgårs, demonterte eg hagla mi (remington versamax) for å rense den, der var ein kruttgraut utan like, det var fullt av uforbrent krutt i mekanisma og heile driten. Eg veit ikkje kor lenge skudda har vore på lageret til Jernia, men neste gang kjøper eg i alle fall eit anna merke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...