Jump to content

fugle ammo


Tommy B.

Recommended Posts

Hei

 

startet mitt første jaktår i år, og har fått en del fugl.

 

jeg lurer på om noen kanskje kan gi meg noe ammunisjons tips.

 

til gåsa bruker jeg 12/76 2-ere

 

and 12/70 3 og 4-ere

 

duer 12/70 7- ere (funker fint)

 

skogsfugl 12/70 3 og 4 -ere

 

har lest at mange bruker 3 og 4-ere på gåsejakta, men fuglen datt ikke da jeg prøvde. byttet til 2-ere og BB, og no detter de som bare det.

 

noen som har tips, eller komentarer. føler at jeg noen gang kanskje har litt overkill på anda med 3-ere, men da er jeg sikker

Link to comment
Share on other sites

I de gode gamle dager med bly i patronen, var det en grei nok sammenligning å bruke tallene du refererer til.

Men nu er alt så meget mer komplisert..

 

Generelt enig i det du skriver, men skogsfugl kan være så mangt.. for skogsfugl jakt bruker jeg gjerne en patron tilpasset tiur og orrhane i det trangeste løpet og til mindre fugl som jerpe, røy, orrhøne osv i det andre løpet. Sjansen er størst for at man kommer over mindre skogsfulg, man har da mulighet for ett oppfølgings skudd på lengre hold med det trangeste.

 

And i vannet er overaskende hardskutt og blir skjelden skutt i stykker. Dessuten kan holdet være litt drøyt.. 3 i 'ett-eller-annet' er ok med mindre den er i lufta.

 

Gås er virkelig hardskutt. Her ville jeg lagt litt penger i patronen og holdt meg under 3.

 

 

Duer og 7'ere.. er vel ikke leirdueskudd du tenker på? Skogsduer er både forholdsvis store og gjør seg veldig godt på tallerkenen. Ville plukket samme patroner som til rype.

 

 

Også lurt å sjekke spredningen for patronene i ditt våpen.. selv om det fort blir svært dyrt. Testen blir billigere om noen jakt kompiser bytter patroner, slik at man ikke trenger å kjøpe ørten forskjellige 25pakninger.

*Hmpf..* enhver leirduebane burde hatt skivestativ for testing av spredning, i stedet er det ofte ulovlig å benytte jaktpatroner

Link to comment
Share on other sites

går etter norske mål. buker leirdueskudd til ringdua, og de detter som bare det. (de detter nesten av lufttrykket) men dette er min erfaring. norske 2-ere og BB i 12/76 holder godt på gås, vis man ikke går langt over 30-meteren.

 

anda tar jeg helst i lufta, men har også tatt de med 2-ere på litt holdt i vannet. dykkendene har jo dykket lenge før skuddet treffer, så de har jeg gitt opp.

 

takk for tipset på skogsfugl, men hvis en hare kommer forbi, så kan vell de taes med samme skudd? er vell ikke så hardskutt, etter det jeg har hørt?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

syntes generelt at dyr i skogen er lettskutt. selv bruker jeg 3/76 på rådyr, 5/76 på alt fra tiur og ned. hender jeg bruker 3/76 da jeg går etter storfugel. ender bruker jeg også 5/76, og har aldri opplevd at de ikke dør eller er hardtskutte da de ligger på vannet. Vis jeg går i områder med mye jerpe stapper jeg i en 6/76 da de ofte bare flyr og setter seg i nærmeste tre.

 

hare bruker jeg 4-5 på, så lenge de kommer rett imot som regel, så kan man skyte mye den avstanden man føler seg trygg på. Har aldri jaktet på sjøfugler (bortsett fra stokkender/krikkender/brunakker) så det vet jeg ikke hva slags ammunisjon som anbefaler. Jeg bruker som regel bismuth? eller hvordan det skrives.

 

så lenge man bruker noe annet enn stål så går det vell som regel greit?

 

Da jeg har vært i danmark og jaktet fasan har jeg opplevd at de klarer en smell med stål haggel. Der er det ekstremt viktig å bruke riktig ammunisjon, både for oppsyn og human jakt. nedi danmark har jeg brukt Highspeed stål 4er. hender de bare rister på fjærene og flyr vidre.

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt anbefalle winchester xtended range 12/76 (49grams ladning) i hagl nr us4 på gåsa, bruker dene selv

på gåsa og er meget fornøyd, xtended har hagl som er tyngre en bly men mykere en

wingmaster og stålpatroner. Dette er ganske dyre patroner men de er verdt penga i form

av mindre skadeskutt fugl,til rypejakt tidlig i september kan jeg anbefalle fiocchi tundra

som er ladet med myke og seige tungsten hagl til 170kr for 10 skudd.

Link to comment
Share on other sites

hvis en hare kommer forbi, så kan vell de taes med samme skudd? er vell ikke så hardskutt, etter det jeg har hørt?

 

:)

Nei, de er ikke spesielt hardskutt. Du kan godt prøve å rope "stopp!", sikte og ta den med det trangeste løpet. Vond følelse å skadeskyte en hare, gråter nesten som ett barn.. "..søte lille haren som stoppet da jeg ba den om det, hvorfor gjorde jeg dette da gitt.."

 

Krogh; 5'er på tiur? Da må man vel ha ett oppfølgings skudd, eller en biteklar hund på lur ;)

Link to comment
Share on other sites

hvis en hare kommer forbi, så kan vell de taes med samme skudd? er vell ikke så hardskutt, etter det jeg har hørt?

 

:)

Nei, de er ikke spesielt hardskutt. Du kan godt prøve å rope "stopp!", sikte og ta den med det trangeste løpet. Vond følelse å skadeskyte en hare, gråter nesten som ett barn.. "..søte lille haren som stoppet da jeg ba den om det, hvorfor gjorde jeg dette da gitt.."

 

Krogh; 5'er på tiur? Da må man vel ha ett oppfølgings skudd, eller en biteklar hund på lur ;)

 

ja, som regel bruker jeg 3/76 da jeg jakter etter storfugel, men går som regel med 5/76 i løpene da det er mest jerpe og ørfugel der jeg jakter. da jeg aldri har skutt tiur med hagle før, så har jeg ikke hatt behov for noe oppfølgnings skudd, men de gangene jeg har skutt røy med hagle har jeg brukt 5/76 og ikke hatt behov for oppfølgningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Alt vilt er fredet, også ringdue.

Men det er litt riktig som du sier, noen steder er den totalfredet. Andre steder er det åpnet for jakt.

 

Bare for å oppklare litt:

Skogdue (Columba oenas) er totalfreded og det er ikke jakttider på denne arten.

Ringdue (Columba palumbus) er det jakttid på, untatt i Troms og Finnmark hvor arten er fredet.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

Link to comment
Share on other sites

I disse tider er det viktigere å tenke på vilket matriale haglene er laget av en hagl størelser, for

eks kan man bruke hagl med høy egenvekt og gå opp til for eks hagl nr3 eller4 på gåsa. Det man vinner

på dette er flere hagl i patronen som igjen gjir bedre dekning, samtidig så har man lik kraft som lete

og store hagl. Som jeg har nevnt i en tidligere tråd så tror jeg de som klager mest på miljø ammoen er

de som bruker tinn,zink og stål til vilt de ikke er egnet til som for eks gås, nå går det godt an å felle

ei gås med disse men faren for skadeskjyting er langt større en ved bruk av hagl med høy egenvekt.

Link to comment
Share on other sites

I stand corrected :oops:

Men vet jeg har kjøpt jaktkort der skogsdue har vært listet opp for ett par år siden.

 

Edit; Du har nok rett.. men i linken under opplyser direktoratet for naturforvaltning en jakt tid for skogdue 21.08 - 31.01. http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=1250" target="_blank (side 13, skrivet er fra 2005).

 

Skrivet er fra 2005, men tittelen er et historisk tilbakeblikk og jakttidene er hentet fra 1982.

 

Dagens jakttider finner du her:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...