Jump to content

Grand Basset Griffon Vendeen


Suddendeath

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe meg hund om en stund som jeg skal bruke på storviltjakt.

Er mest interessert i en løs på drevet halsende hund.

Men de må jo være under 41 cm bog høyde. Så jeg lurte på om det var noen som visste om det var lov å bruke en Grand Basset Griffon Vendeen, for det står jo på de fleste nettsider at bog høyden varierer mellom 39-44 cm.

 

Eller kanskje noen har tips om andre hunder :).

Link to comment
Share on other sites

Grand Basset Griffon Vendeen er storebroren til petit basset griffon vendeen. Rasene petit basset og grand basset ble i 1950 delt og skilles hovedsakelig av at det meste skal være lengre på grand, både kropp, snute, ører hale og pels. Dessuten er den noe høyere.

 

Det er nok ikke mange jakthunder av denne rasen å finne i Norden, men muligens i Frankrike. Jeg finner ingen registrerte jaktpremieringer i Norge i Årbøkene til Norsk Bassetklubb, men noen få blodsporprøver.

 

Individer som er 41 cm eller lavere kan brukes som løs på drevet, halsende hund. Imidlertid tror jeg rasen kan bli noe rask i drevet, om man i det hele tatt finner noen som jager. Dette er mest en ren utstillings- og familiehund i Norge.

 

Drivende hunder kan du ikke uten videre bruke på elgjakt, da må du søke om dispensasjon. Jeg regner kanskje med at du mener hjort og rådyr, der er rasen lovlig (i likhet med andre drivende hunder), såfremt hunden er max 41 cm høy.

 

Jeg ville heller sett på lillebror petit var jeg deg, der finnes det veldig mye bra jaktblod i Norge og Sverige, og er den bassetrasen som gjør det best på jaktprøver år etter år.

 

Et bilde av Grand Basset griffon vendeen, hentet fra Norsk Bassetklubb, og sammenlignet med en petit:

 

 

EDIT: Bildet er dessverre nå fjernet. Bildet av petiten er også fjernet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt at Petiten kan være for liten? Er det med tanke på snø? Jeg bruker min Petit i meget tøfft hjorteterreng med store steinurer, meget tett granskog og bratt som f.... og det fungerer veldig bra. Fikk 3 hjort for han på en 5 dagers tur og det kunne blitt flere hvis postskytterene hadde funnet frem til riktig post :( Vi bruker også dachser i terrenget, det fungerer også om ikke like bra.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker regelverket:

 

"Det er tillatt å bruke løs, på drevet halsende hund under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Under jakt på rådyr med løs på drevet halsende hunder kan ikke boghøyden på hunden overstige 41 cm." (Dir. nat.)

 

- Så går høydebestemmelsen altså på individet, ikke rasen.

 

Men ta som sagt gjerne en kikk på de øvrige bassetrasene, det er bare en fordel med en noe lavere hund som jager hjort og rådyr saktere, da vil viltet ikke så lett stikke ut over alle fjell og blåner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at hunden er for liten til å bruke på jakt i snø, men den er litt liten etter min smak :)

Jeg har vert med på tilfeller der hunden rett og slett gav opp pga. snøen men det var ekstremt tilfelle :P

 

Det er jo et bra resultat, var på jakt med faren min på hjortejakt i helga med hans petit og den hadde en los på 15-20 min og vi fikk skutt den første bukken for han, tror han ble ganske stressa for det var en del dyr nedi lia :P, kunne blitt 2 til men han som skjøt bukken gikk ned til den før jaget var ferdig :S

Link to comment
Share on other sites

Om bikkja gir jeg seg pga snømengde sier det også litt om jaktlysta mener jeg. Men man skal jo tenke på hund og ikke minst drevdyr før man slipper. Spesielt drevdyr da man kan oppleve skare som bærer bikkja, men ikke små tynne rådyrklauver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...