Jump to content

Erfaringer med Sabatti kombi med ekstra hagleløp ?


Goggen

Recommended Posts

Er fersk med kombi og lurer på å kjøpe en Sabatti, kan få et godt kjøp på en med ekstra hagleløp, dette virker forlokkende da min gamle hagle også er moden for utskifting.

 

Er dette noe å satse på hvis man jakter fugl med hagle og trenger en kombi for rådyr ???

 

Eller er det mye bedre å satse på en kombi og en separat hagle ???

 

Goggen lurer - noen som har noe å melde ?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei slik, 12/76 - 7X57R, samt dbl hagleløp med utskiftbare chokar. Skal du investere, vil eg sterkt anbefale deg eit to-tre ting:

 

IKKJE kjøp dersom kombiløpet ikkje er av typen som du kan justere inn for samskyting mellom løpa (Den blir levert både med og utan)

 

Bruk 1500-2000 kroner for å ettermontere justerbar kolbe - dersom du skal ha kikkert på kombiløpet.

 

TEST avtrekket på fremre avtrekker før du kjøper. Ein del av desse børsene er ekstremt harde å få til å seie pang.

 

Alt dette kan sjølvsagt fiksast på hos børsemaker - men då går taksameteret....

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er levret fra fabrikk med doble sett løp og de skulle være tilpasset.

Hva mener du med ; kombiløpet ikkje er av typen som du kan justere inn for samskyting mellom løpa

 

Vil det si at børsa leveres med et rifleløp som kan justeres og et som ikke kan justeres ?

 

Har fått pris på justerbar kolbe - dette tenkte jeg og ta når jeg får bestemt meg for siktemiddel.

Hva anbefaler du - kikkert eller rødpunkt ?

 

Takk for tipset om avtrekket på fremre avtrekker - skal ta justering av det hvis nødvendig som en betingelse for at jeg skal handle...

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med ; kombiløpet ikkje er av typen som du kan justere inn for samskyting mellom løpa
Han mener nok frittliggende kontra loddede piper. Loddede pïper kan ikke justeres av brukeren, men skal være ferdig justert fra fabrikk. Loddede piper er mer stabilt og presisjonen er ofte svært bra. Ulempen er at det er vanskeligere å skyte inn, da de ofte klattrer etter førsteskuddet.

 

På jakt med en kombi skyter man nesten aldri mer enn ett skudd. Så jeg ville aldri ha kjøpt meg en kombi med frittliggende piper.

 

Har fått pris på justerbar kolbe - dette tenkte jeg og ta når jeg får bestemt meg for siktemiddel.

Hva anbefaler du - kikkert eller rødpunkt ?

Du trenger ikke vente på valg av skitemiddel for å få laget justerbar kolbekam. Den er justerbar, og vil passe uansett.

 

Jeg anbefaler å kjøpe et kikkertsikte med punktretikkel som starter på 1x. Den gjør alt ett rødpunktsikte gjør, bare bedre. Samt at man kan skru opp forstørrelsen.

 

Skal du være skikkelig fleksibel får du to forskjellige sikter tilpasset montert i svingmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Han mener nok frittliggende kontra loddede piper. Loddede pïper kan ikke justeres av brukeren, men skal være ferdig justert fra fabrikk. Loddede piper er mer stabilt og presisjonen er ofte svært bra. Ulempen er at det er vanskeligere å skyte inn, da de ofte klattrer etter førsteskuddet.

 

Dette var interessant - alle andre jeg har forespurt har sagt at det kun er to ting som er viktig når man skulle anskaffe seg en kombi.

1. Frittliggende piper

2. Kravepatron

 

Kjøpte våpen i dag - det ble Sabatti kombi med ekstra hagleløp........

Link to comment
Share on other sites

Nei, eg meinte IKKJE frittliggande vs. lodda piper. Sabatti Forest-kombiane kjem i (minst) to utgåver. Den eine har moglegheit for eigen innjustering av samskyting, i form av ein stillbar skrue. Den andre utgåva har det ikkje. Har du den justerbare, så skyt du inn kikkertsiktet etter hagleløpet først, deretter gjer du ei grovinnskyting av riflekaliberet gjennom å bruke justeringsskruen - før du skyt inn kikkertsiktet på vanleg måte.

 

Har du kjøpt den UTEN justeringsskrue, er det børsemaker next dersom løpa har dårleg samskyting.

Link to comment
Share on other sites

Dette var interessant - alle andre jeg har forespurt har sagt at det kun er to ting som er viktig når man skulle anskaffe seg en kombi.

1. Frittliggende piper

2. Kravepatron

Da har du ikke lest denne tråden:

viewtopic.php?f=49&t=3045

 

Interessant - har nå lest en del på forskjellige tråder om kombi og lært en hel del.

Det er som fluefiske ( min egentlige interesse ) at det er 100 meninger om alt :wink:

 

Vel - Sabattien er innkjøpt, har skutt 3 serier a 2 skudd på ca. 40 meter med åpne sikter og avfyrt 1 hagleskudd på 20 meter med Fiocchi Tundra 3er i vekt 9,5.

 

Løpet er regulerbart sideveis, med ikke i høyden - ser ut til at den går rett i forhold til siktene men alt for høyt. Samling på 2 skudd seriene er ok - varierte fra 1,5 cm til 8 cm. Men det er nok skytteren som er uvant med åpne sikter og et avtrekk som er direkte uten den lille bevegelsen før det smeller - som jeg er vant til på mauseren. Våpenbutikken der jeg kjøpte skal ordne med siktene slik at det går i riktig høyde. Skytebanen neste for å prøve i benk.

 

Hagleskuddet ble jeg litt overrasket over - på den avstanden hadde jeg forventet tettere skuddbilde, ble en jevn runding på rundt 60 cm uten noen konsentrasjon i midten.

 

Ble jakt med hagleløpet på lørdag - tenkte å debutere med første smell = 1 rådyr. Ble nesten da det kom et dyr bakfra på vei inn i terrenget der losen gikk, men det bråsnudde da det oppdaget meg og jeg så bare den hvite delen av dyret inne i krattet.....

 

Skal kjøpe et rødpunkt som ikke kan koste all verden ( tips mottas med takk ) og få bygd om til stillbar kolbe. Men før siktet kommer på så skal kombin skytes inn med åpne sikter....

 

Morro dette :P

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Skal kjøpe et rødpunkt som ikke kan koste all verden ( tips mottas med takk ) og få bygd om til stillbar kolbe. Men før siktet kommer på så skal kombin skytes inn med åpne sikter....

 

Morro dette :P

Jeg kjøpte n brukt som hadde et Docter rødpunkt. Syns det funker veldig bra, fikk samling på 5-8cm på 100m og 5 på 50m

Det er uten forstørrelse og gir deg bare en rød prikk i siktebildet.

Link to comment
Share on other sites

 

Skal kjøpe et rødpunkt som ikke kan koste all verden ( tips mottas med takk ) og få bygd om til stillbar kolbe. Men før siktet kommer på så skal kombin skytes inn med åpne sikter....

 

Morro dette :P

Jeg kjøpte n brukt som hadde et Docter rødpunkt. Syns det funker veldig bra, fikk samling på 5-8cm på 100m og 5 på 50m

Det er uten forstørrelse og gir deg bare en rød prikk i siktebildet.

 

Ser at det er flere varianter av Doctor rødpunkt - hvilket har du og hvordan syns du det funker på banen ? Flere sier at rødpunktet er litt vanskelig da dotten dekker hele svarten på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hullet i hullkornet til en DFS-skytter er også like stort som svarten. Det hindrer dem ikke i å sette nesten alle skuddene i tieren....

 

Men velg allikevel heller et kikkertsikte med lav forstørring og lysdot. Da kan man skru opp forstørrelsen, og da dekker dotten mindre.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er flere varianter av Doctor rødpunkt - hvilket har du og hvordan syns du det funker på banen ? Flere sier at rødpunktet er litt vanskelig da dotten dekker hele svarten på 100 meter.

 

http://www.docter-germany.com/en/Optics---Analytik-Jena-AG---Branch--Eisfeld/Products/Red-Dot-Sight__230/

 

Den som heter II plus er den som sitter på mitt våpen.

 

I går tok jeg storviltprøven og det gikk på første forsøk med samling på max 5 cm.

 

Kombin er veldig presis, men siktet er ment for raske skudd. Det er bruksområdet mitt for kjøp av kombi. Småtrang skog med 5-80m avstand på vilt. Du trenger ikke sniperscope for det.

 

Skal du skyte annet vilt feks fuggel eller på avstander som setter krav til mer presisjon, velg et annet sikte (og våpen) ;).

 

Håper det var svar godt nok?

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er flere varianter av Doctor rødpunkt - hvilket har du og hvordan syns du det funker på banen ? Flere sier at rødpunktet er litt vanskelig da dotten dekker hele svarten på 100 meter.

 

http://www.docter-germany.com/en/Optics---Analytik-Jena-AG---Branch--Eisfeld/Products/Red-Dot-Sight__230/

 

Den som heter II plus er den som sitter på mitt våpen.

 

I går tok jeg storviltprøven og det gikk på første forsøk med samling på max 5 cm.

 

Kombin er veldig presis, men siktet er ment for raske skudd. Det er bruksområdet mitt for kjøp av kombi. Småtrang skog med 5-80m avstand på vilt. Du trenger ikke sniperscope for det.

 

Skal du skyte annet vilt feks fuggel eller på avstander som setter krav til mer presisjon, velg et annet sikte (og våpen) ;).

 

Håper det var svar godt nok?

 

Liker å skyte raskt - også på skytebanen - ser ut til at dette kan være noe for meg - hva betalte du for siktet og hvor kjøpte du ?

Ser du svarten på 100 meter eller dekker dotten hele ?

Link to comment
Share on other sites

Det som etter min mening er et minus med sabatti og en del andre kombier, er at det er lite plass til fingre med handske på. En stor ulempe på kalde dager....

 

Har skutt med denne i minusgrader og vind - kalt som faen - brukte tynne skinn monteringshandsker og med mine fingre ( wiener ) så er det ikke noe problem - har du større pølser ( røkt kjøttpølse ) så ser jeg problemet :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...