Jump to content

Clarry Haglund i 9.3x62?


smevik

Recommended Posts

Jeg har litt lyst til å prøve blykuler til trening og moro i min 9.3x62. Har en del spørsmål angående dette, og håper noen kan komme med noen innspill. Jeg har overhodet ikke noen erfaring med skyting av rene blykuler med unntak av .22lr og luftgevær, men synes støping av kuler ser veldig morsomt ut. Selvgjort er definitivt velgjort.

 

Kan jeg regne med å "spare penger" på bruk av blykuler kontra billige partizankuler? (mindre viktig, men morsomt å vite)

 

Må jeg ha rcbs kuler med gas check for å skyte full pupp, se http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html eller kan jeg bruke Lymankulene?

 

Blir løpet mitt seende ut som en sotkvist innvendig (les blying) etterpå, og er dette greit å fjerne med 'konvensjonell' pussing?

 

Kan jeg bruke samme ladedata som for mantlede kuler?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet blykuler for riflekalibre selv, men har liggende ladebøker som inneholder data spesielt for formålet(lyman, gamle utgaver av ladeboken).

Dise dataene holder normalt noe lavere hastighet enn det man lader mantlede uler til, og bruker vanligvis leitt raskere krutt enn det som er normalt for moderne sentertente høytrykks riflepatroner.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg regne med å "spare penger" på bruk av blykuler kontra billige partizankuler? (mindre viktig, men morsomt å vite),

Vil nok bli mindre bryderi med Partizankuler,og lettere å få rimelig presisjon. Og så kan du lade til fullt pådrag i '62-eren. Det kan du nok ikke med blykuler. (Vil ikke bli overrasket om enkelte er av en annen mening, men jeg har skutt noen blykuler i 9,3 gjennom årene.. :wink: )

 

 

Må jeg ha RCBS kuler med gas check for å skyte full pupp?

 

Ved hastigheter over ca 500 m/sek er nok GC et must. Full pupp kan du nok glemme i '62-eren. Ved hastigheter over ca 600 m/sek begynner ting å gå mindre bra med blykuler, viser det seg.

Og skal du få god presisjon med blykuler bør mantelbelegg fjernes grundig først.

Men behøver du å skyte full pupp? 500 m/sek med en f.eks. RCBS sin 265 gns blykule kan gi bra resultat. Da har du en stor salongrifle. :wink:

 

Blir løpet mitt seende ut som en sotkvist innvendig (les blying) etterpå, og er dette greit å fjerne med 'konvensjonell' pussing?

Hvis du lader (for) hardt, og ikke fjerner mantelbelegget først, kan du risikere det. Og særlig hvis du skyter kuler uten GC.

Løp som har gått mange skudd med mantlet ammo kan være leie med hensyn til blying.

 

Kan jeg bruke samme ladedata som for mantlede kuler?

Neppe. Hverken samme ladningsvekt eller samme kruttype.

 

Det finnes info om blykuleladninger i 9,3 både på nettet og i bokform.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...