Jump to content

Grov- vs spesialpistol


JohnGalt

Recommended Posts

Jeg har i utgangspuktet lyst på en Glock 19 for jeg vil som nåværende rekreasjonsskytter vil både prøve meg i spesialfelt og grovfelt, men på sikt vil jeg kanskje ha en USP eller pardini for grovfelt.

I følge loven så er visst ikke dette mulig når jeg allerede har et våpen for spesialfelt. Jeg vil nok minst bli mosjonsskytter neste år.

 

Er det virkelig slik at jeg må kvitte meg med glocken, så kjøpe USP, og så kjøpe glock igjen siden glock 19 passer i både spesial og grov når den tid kommer?

 

Er det mulig å kjøpe en G19 som grovpistol, og "konvertere" denne til spesial senere?

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Som mosjonsskytter er du på et nivå som gjør at du ikke får problem her. Myndighetene har aldri vært ute etter å "ta" alle dem som er seriøse i sporten. Som mosjonsskytter vil du opparbeide deg mer peiling på våpen og konkurranser enn de fleste førstegangssøkere har. Mosjonsskyttere har i utgangspunktet adgang til egnet våpen i hver gren de skyter i. Som mosjonsskytter vet du hva du trenger, og du vil kunne argumentere sportslig for det. NSFs regelverk tar tid å skjønne skikkelig. :wink:

 

Blir du regnet som konkurranseskytter innenfor en eller flere våpengrener, har du også anledning til å få kjøpe reservevåpen. Spesialfelt og grovfelt er to nokså forskjellige grener - som langrenn og slalåm. Med nok trening og konkurranse årlig er innkjøpenes orden totalt likegyldig.

 

Ref. Rundskriv 2009/009

 

Ps: Er ikke nødvendig å skrive for mye info på søknaden. "NSFs program for spesialfelt" er plenty. Skriver du "NSFs program for spesial- og grovfelt" har du lukket en luke for deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Sir,

 

Skjønner. Men tror ikke skjønn kan overstyre våpenloven / rundskrivet. Da må jeg nok være aktiv på konkurranseskytternivå som sagt. Men det blir jeg vel sikkert :)

Det er nok en usannsynlig situasjon også, når det gjelder at jeg havner i en situasjon som gjør at jeg må selge et våpen for å så kjøpe det tilbake igjen for å få kjøpt et annet jeg vil ha. :)

 

Veldig OT; tok litt tid før jeg "tok" nicket ditt JohnGalt. Fantastisk bok skrevet av en skarp dame.

Helt enig! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...