Jump to content

Merkel 47E vs 40E


scotty

Recommended Posts

Har akkurat anskaffet meg en nydelig, :) omtrent ubrukt Merkel 47E fra begynnelsen på 90-tallet. Ser at Merkel 40E er den som fås kjøpt ny hos noen forhandlere idag. Er det noen der ute som vet forskjellen på disse to merklene? Evt også verdiforskjell?

Ser at nypris på 40E ligger på ca. 25-30 000.

Link to comment
Share on other sites

47E ble vel fortsatt lagd i Østyskland om jeg ikke tar feil. 40 er av nyere dato. Prismessig lå Østyske våpen godt under prisen som ble resultatet av sammenslåingen med Vestyskland uten at kvaliteten ble noe bedre snarere tvert i mot.

Sjekk løpene for et 3 eller 4 sifret nummer det anngir produksjonmåned og år.

I alle tilfelle er dette en topp sideligger.

Link to comment
Share on other sites

Konstruksjonen er nok ganske lik. Jeg regner med at de nye er den del mer forseggjordt. Selv kjøpte jeg en 147E til min datter. Den var også nesten ikke brukt, men mekanismen var ganske treg, og for vanskelig for henne å åpne. Jeg plukket den fra hverandre og det var fullt av grader etter maskineringen. Etter at de var fjærnet, ble den helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nevne noen ting som er forandret, de"nye" er kammret for 76mm patroner. Og det brukes krupp stål,om det er så mye bedre kan sikkert diskuteres ut i de sene natte timer :) Ikke noe jeg skal gå inn på. Stokk kvaliteten har økt, både utseende og styrke. De har også klargjort for en enklere utskifting av tennåler. En liten forandring til, i låskassen er det satt inn en tverr bolt. Mellom låse kilene,for at hagla skal tåle noe mer skudd og ikke minst 76 patroner. Dette forlenger leve tiden til hagla, med hensyn til slark. Hagla er selfølgelig forbredt for stål, men det kan også din være fra 92. Det må du se etter, tidligre sto det ofte "inside crome"oppå løpet. Husker ikke når siste år med den merkingen tokk slutt,men den ble borte.Da det ble mer en "selfølge " at hagla var forbredt for stål og økt trykk. Om disse forandringene og kanskje noen fler jeg ikke har fått med meg :roll: Er verdt pris oppgangen, får den enkelte avgjøre selv. Selv har jeg hagle kombi og drilling, fra den "gamle" gode tiden. Og er strålende fornøyd med det. :P

Link to comment
Share on other sites

"Dette forlenger leve tiden til hagla, med hensyn til slark."

 

Er dette noe problem med en hagle som stort sett brukes til jakt?

 

Min 47 E i cal. 20/engelsk stokk med flott treverk - var litt for lav for meg - og toskete som jeg var, solgte jeg den for noen lusne tusenkroner :?

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklarende svar! :lol:

En av dere nevnte også merkel 147E. Har lest litt om modellbenevnelsene til merkel, og funnet ut at forskjellen på 47E og 147E kun er gravyre og evt litt heftigere kolbemateriale på 147èrn. Stemmer det?

Synes forsåvidt at treverket i 47èrn er veldig flott og levende også, men dette kan vel variere fra hagle til hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...