Jump to content

Trangt kammer / friflukt 9mm


brochs

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger litt råd, info ideer hvis noen har dette. Lader 9mm til en Pardini GT9 6", av nyere dato. Det jeg opplever er at kulene uansett merke og type må settes en god del dypere enn til andre pistoler. Var i kontakt med importøren Børselars som tok en kikk på våpenet, men sa det var slik det skulle være. Forklaringen var at de hadde fått nytt utstyr, og at dette resulterte i trangere kammer enn tidligere. Har også tilgang til en tilsvarende pistol, men av den "gamle" typen, og opplever ofte at kuler som denne tar elegant ikke er i nærheten av å kamre i min. Har ikke opplevd det samme med fabrikkammo, der tar den alt jeg har testet.

 

Kan f.eks nevne at Frontier CMJ RN 115grs. (.355) må settes til max 27,5mm ellers tar kulen borti rett over der bøyen slutter og rettveggen starter. Mens f.eks. Clarry sine Mimek 100grs LFN må settes til rett over 24mm for å ikke ta bort, da blir de så korte at det kan bli problemer med mating, samt at jeg misstenker at trykke lett blir vel høyt.

 

Det største problemet er at jeg ikke kan følge "normale" ladedata, og må starte ganske lavt for så å bygge opp sakte men sikkert (noe man uansett skal gjøre, men blir litt mer arbeid med så store avvik fra standard).

 

Har søkt rundt på nettet, men kan ikke finne noe god informasjon om akkurat dette temaet på nettet, så jeg håper noen har nyttig informasjon her :-) Er det andre som opplever det samme?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ammunisjonen kamrer, så er det vel ingen grunn til å redusere lengden? Da jeg ladet .45ACP, så satte jeg kulene akkurat så dypt at de buttet i riflingene, det gav best presisjon. Dette var rett nok med SWC-kuler. Man trenger ikke friflukt på pistolpatroner slik som med rifler. Jeg lader for 9mm også, men 29mm med rundneset 115 grains eller 124 grains er ikke noe problem i min pistol.

 

Hvis våpenet funksjonerer med fabrikkammunisjon, så vær glad for det trange kammeret. Hylsene lever lengre også når de ikke utvider seg så kraftig i kammeret.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Standard patronlengde for 9 x 19 mm (Parabellum) er vel 27,5 mm med en tilnærmet "standard" ogival helmantlet kule med .355 diameter. Denne standarden er innsiktet både på god magasinfunksjonering og god kamring fra våpenprodusenter såvel som ammunisjonsfabrikker.

 

9 x 19 har låseavstandskontroll (headspace) på hylsemunningen.

Hvis patronene stanses av at helmantelkulen "butter" mot rifling eller konus blir haedspace kontrollert mot prosjektilet, ikke mot hylsemunningen.

Ved en alt for lang patron vil headspace (låseavstand) kunne bli så stor at patronen ikke kamrer forsvarlig. Sikre pistolkonstruksjoner skal da være slik innordnet at tenntempelet ikke kan sette av tennhetten. Det er antagelig ikke alle kontruksjoner som garanterer mot det.

 

Dersom helmantelkulen butter mot konus eller rifling, og altså har 0 - null- friflukt, må gasstrykket i hylsen ved avfyringen måtte overvinne både friksjonen ("klemkraften") fra hylsen OG motstanden mot deformasjon (= "inndyttingskraft") i riflingen på samme tid.

Med høytrykkspatroner som 9 x 19, med lite hylsevolum og derfor relativt hurtigbrennende krutt, vil trykkurven kunne få en høyere "peak", og denne peak kan da falle på et litt tidligere tidspunkt under trykkoppbygningen.

 

Ved blykuler kan det være en fordel å ha minst mulig friflukt. I våpen med fast låsing (ikke halv/hel-auto, altså) kan negativ friflukt ofte gi best resultater med blykuler. Men da må det altså tas hensyn til at trykket kan/vil øke endel, sågar nokså mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...