Jump to content

A-tec Maxim til tikka t3.. problem!


Kjetil123

Recommended Posts

Hei. Har tenkt til å kjøpe meg en a-tec maxim lyddemper til min tikka t3 light i 6,5x55. Fant den på winge våpen til 2490,-, noe jeg syns er en bra pris.

Da jeg skulle bestille støtte jeg på et problem, Det var hele 8 forskjellige typer gjenger å velge imellom og jeg vet ikke hva jeg skal velge.

Jeg skal ha en lokal børsemaker til å gjenge opp løpet, så regner med at det ikke er så farlig hva slags gjenger jeg har, så lenge de passer til løpet mitt.

Så, hva slags gjenger skal jeg velge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg 1,5 stigning. Det er finere gjenger enn 1, noe som gjør at demperen sitter bedre på. Den har ikke så lett for å skru seg av av seg selv. Kort forklart. Til tikkaen din så er det vel 14x1,5 som er mest aktuell.

 

Det er vel heller motsatt. 1,5 er grovere stigning enn 1 :wink:

 

så du hadde forandret den no ;-)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg 1 stigning. Det er finere gjenger enn 1.5, noe som gjør at demperen sitter bedre på. Den har ikke så lett for å skru seg av av seg selv. Kort forklart. Til tikkaen din så er det vel 14x1 som er mest aktuell.

 

Tusen takk! :)

Vil dette være det rette for en steyr mannlicher classic også?

Link to comment
Share on other sites

Det første tallet, 14 i dette tilfellet, er diameteren på gjengene. Det kommer mye an på originaltykkelsen på løpet.

Hvis løpet er 14,5 mm i diameter, så lar det seg ikke gjøre å få 15 mm gjenger.

Om løpet er 16,5 mm så velger man gjerne 15 mm gjenger. Man kan jo få 14 mm også, men da blir det jo mere gods som må tas vekk av løpet. Om det vil være mest naturlig å gjenge Steyr til 14 eller 15 vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...