Jump to content

Lage ladestasjon til Astro mm.


Dr balder

Recommended Posts

Driver å skal lage meg en "lade stasjon" til Astro/jaktradio/mobil,på hytta jeg har i jaktterrenget har jeg(heldigvis :wink: ) ikke innlagt strøm.

Tenkte derfor å kjøpe et 12v batteri og koble på et sigarett tenner uttak for å kunne bruke billaderen.

Spørsmålet da blir:åssen batteri trenger jeg med tanke på kapasitet?

Trenger et batteri som har kapasitet til å kunne holde liv i Astro/jaktradio/ mobil ca en uke i slengen.

Vil helst ha et batteri som er så lite som mulig med tanke på størrelse(cm x cm og vekt)

Er noen av disse brukenes?:http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134951217

Har ikke peiling på elektro :oops: ,så jeg er takknemelig for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Ei uke i slengen burde ikke by på de store problemene, med mindre du skal sitte å mobilsurfe på kammeret dagen lang. To batterier på en moderne jaktradio holder vel minst ei uke. Mobiltelefonen kan man redusere bruken av betydelig, om man vil. Solcellepanel gir litt ekstra strøm til denne, men du kan jo sjekke Ah på telefonbatteriet ditt, så regne på hvor mye du trenger av ekstra "bilbatteri" for å lade telefonen et par ganger. Tipper du må regne X5 eller noe for å få over strøm.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det er mye sol igjen når en skal lade opp astroen, etc. når en kommer på hytta etter endt jaktdag.

Greit med solcelle lader til å lade med midt på sommeren, men det bør være sol da, og det er vel lite med det på kveldstid i jakta.

Jeg bruker solcellepanel på sommeren i fjellet, men batteriboks på høsten til jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 5stk uttak til sigaretttenner, ca en meter terassebol, en liten håndfull amp, en drøy meter rød og svart kabel, 2 batteriklemmer.

Det ble en kjekk boks med 5 ladeporter og tilkobling til nærmeste fritidsbatteri. Batteriet er ganske stort, men var på tilbud, det lader mobiler, peilerbånd, jaktradioer, aa og aaa batterilader og en del annet med sigartennerplugg. I backup står et bensinaggregat, men det har foreløbig bare blitt brukt til feltmessig lodding av DC20 og slakte lys. Lading av fritidsbatteriet har ikke vært nødvendig selv med 10 dagers heftig lading av lagets duppe ditter.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bare lade en Astro, trenger du ikke store batteriet. Det er bare det at når utstyret er på plass, avsløres det uante behov i nærmiljøet, virker det som.

http://sonnak.com.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/EXIDE_NO_Valj_ratt_batteri_080312.pdf

Mener jeg endte opp med 61500, på sommertilbud hos Eik kjeden, var det rimeligere enn mye annet og god kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg endte opp med 61500, på sommertilbud hos Eik kjeden, var det rimeligere enn mye annet og god kapasitet.

Det må jeg si! litt av ett anlegg du har da 350', da leverer du sikkert strøm til noen naboer og i nerheten... :wink:

Var i drøye laget for astroen det synes nå jeg... :lol:

Eh.. er det kanskje en null fr mye her?...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...