Jump to content

Medforstørrende vs ikke medforstørrende retikkel


GB

Recommended Posts

Sitter og klør meg i hue og får ikke bestemt meg... Ønsker meg et nytt kikkertsikte til allround-bruk, og med forstørrelse 3-10 (12). Retikkel blir sannsynligvis #4 eller plex. Bruksområdet (hvis det er mulig med kompromiss) er alt fra rype til rein, og kanskje også en rev i glugga.

Problemet er å velge mellom medforstørrende eller ikke medforstørrende retikkel. Ser at det kan være fordelaktig med medforstørrende på store mål og i dårlig lys, men hva med små mål? Hvordan blir rypa eller orrfuglen seende ut på 150 m på max forstørrelse? Blir de borte bak retikkelet eller går det greit?

Fint om noen har erfaringer/tips!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Hr Vinje. Er igrunn enig med deg, men har hørt så mye skryt av medforstørrende... Jeg er også redd for at det ikke vil være like gøy med skyting på blink hvis retikkelet blir for tjukt.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for medforstørrende retikkel bør du kanskje vurdere ett retikkel med en form for opplyst midtpunkt? Det er uansett en stor fordel ved skyting i dårlig lys. Det er også stor forskjell på medforstørrende retikler. Noen dekker mye, andre dekker mindre, ved skyting på små mål.

Så det beste er kanskje å få sett på noen merker/typer før du bestemmer deg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge de omtalte modellene fra IOR og er godt fornøyd med de. Skal du skyte feltmessige mål på langholdsskytingen din, kan jeg ikke se at du skal ha noe problemer med å benytte medforstørrende retikkel.

 

Hvis du derimot har tenkt å begi deg ut på "eggskyting" på langholdene vil du slite litt...

 

Mitt 2,5-10X er så gammelt at det har grønn belysning i retikkelet, men det er såpass lite lys på de svakeste innstillingene at det fint kan brukes uten fare for blending når det er mørkt...

 

Og jada, ca 10 dager i året jobber jeg for importøren...

Link to comment
Share on other sites

Hei Flashman! Jeg skal da ikke skyte egg! Jeg skal vente til de er klekket og blitt stoore kyllinger minst :lol:

Det var egentlig Meopta-kikkerter jeg så på, men du er altså fornøyd med IOR?

Link to comment
Share on other sites

Opps - der tråkket jeg lett igjennom ett eller annet som ser ut som salat, sånn går det når man leser siste svar og antar at man svarer i riktig tråd.

 

Det ligger en tråd med omtrent samme spørsmålstilling, men hvor spørsmålsstiller`n spør direkte på IOR modeller HER. Men ja - jeg er godt fornøyd med IOR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...