Jump to content

Flerspråklig jakthelg i Isterdalen


maral

Recommended Posts

Helga den 25-26.september hadde vi samling i Isterdalen i Rauma. Vi hadde planlagt litt hjortejakt og sosialt samvær.

Jaktlaget består vanligvis av undertegnede, Donner og Susanne, ei dansk frøken som har slått rot i Rauma. I tillegg hadde vi besøk av Donners bror Lars, og 3 karer fra Sør-Afrika med ”lettere” jaktinteresse .

 

71916_454937375824_4315676_n.jpg

Fra venstre; Chris, Lars, Jaco, Ian, meg, Susanne. Donner sto bak kamera.

 

Jaco driver Matswane safaries i RSA, og har stått for hovedpremien på Kammersmellen. Chris driver også en jaktfarm i samme område som Jaco(faktisk nabofarmen) mens Ian har en Big-5 farm et stykke lengre nord i RSA. Ians farm har blant annet en meget bra bestand av Sable-antilope. Både Jaco og Chris har godkjenning som Proffesional Hunter (PHs)

Fredagskvelden gikk med til jaktskrøner, hyggelig lag og kveldsmat bestående av krabbe, reker og sjøkreps. Som vanlig er det ikke noe i vegen med bevertningen under våre jakthelger i Rauma.

 

Vi startet lørdagen med bålkaffe og en kjapp gjennomgang av ymse ting, før postene ble fordelt.

 

34413_454937300824_7883744_n.jpg?lvh=1

Susanne og Donner koker kaffe.

 

Vi fordelte postene mellom oss. Donner og Susanne skulle gå som drivere. Gutta fra RSA var noe skeptiske til stupbratte og glatte fjellsider, så jeg og Lars begynte å klatre opp langs et ras i fjellsida. Jeg satte igjen Lars ca 200m fra dalbunnen, og sleit meg opp ca 300m til. Det er ingen lysttur, men hjorten har en tendens til å stå høyt i lia såpass tidlig i jakta. Når børa på ryggen består av en udøpt børse i 7x68 Maral, må man jo anstrenge seg litt ekstra…

 

66678_454937320824_7276544_n.jpg

Utsikt fra posten

 

Like før jeg kom opp kom drønnet av et skudd rullende opp mot meg. Smellet hørtes någet kjent ut

Jaco hadde lånt min Ruger no 1 i 8x68S, og ganske riktig.. Det var 8x68n som smalt. Jaco ble kalt opp på radioen og kunne melde:” I have shot a roedeer female” Jaco hentet inn dyret, før drevet skulle settes i gang… Plutselig kom Jaco inn på radioen igjen.. ”eeh, correction..I have shot a small Roebuck”

Geviret på bukken viste seg seinere å være svært lite, så det var ikke anna å vente at Jaco ikke så det før han skøyt.

 

Drevet kom i gang, og driverne kunne melde om ferske dagleier underveis, og at dyr ble støkket ut.

Dyrene bevega seg mot raset der Lars og jeg posterte, men trakk nedover i krattet et stykke foran oss. Småskogen og kratt fullt av løv gjorde sikten i korteste laget, så dessverre ble det ikke flere skuddsjangser.

 

67745_454937395824_4782307_n.jpg

Utsikten fra posten min var det ikke noe å utsette på.. innerst i dalbunnen kan man skimte Trollstigveien.

 

Vi samlet oss ved bålplassen etter drevet, og de obligatoriske trofebildene måtte selvsagt tas. Det var stas for Jaco å få skyte en råbukk, og atpåtil en så atypisk bukk som dette. Gutten har nok vært med og skutt en del vilt, men vanligvis er det nok Jacos klienter som havner på trofebildene.

 

73605_454937360824_6790543_n.jpg

En fornøyd jeger.

 

33638_454937335824_1075000_n.jpg?lvh=1

Geviret var ikke store greiene. Bukken hadde helt nedslitte tenner og var tydeligvis en riktig gammel kriger.

 

37191_454937285824_222953_n.jpg?lvh=1

Alle skal med..

 

Vi oppsummerte dagens jakt med en kaffetår og litt grilling over bålet, før vi dro hjem til husværet for sundownere og en aldri så liten kulinarisk overaskelse for afrikanerne.

Jeg hadde lagd en stor kjele med bacalao til middag lørdagskvelden. Gutta kikka litt skeptisk oppi kjelen, men maten falt i smak, og gutta langa innpå. Ian sikra seg oppskriften, og jeg har lovt å få sendt noe klippfisk med Donner neste gang han skal nedover.

 

Språkmessig var forvirringen stor i løpet av helga.

Gutta fra RSA snakket afrikaans seg imellom, Donner og Susanne snakker dansk til hverandre, og norsk til meg og Lars, mens det gikk i engelsk om alle skulle forstå..hehe

 

Selv om jaktresultatet kunne vært bedre, hadde vi en flott helg. Ekstra artig var det jo å bli kjent med gutta fra Sørafrika. Hyggelige karer som fant seg godt til rette. De fikk fisket i romsdalsfjorden og opplevd mye norsk natur.

Selvsagt gjør det jo ikke noe at man har fått en stående invitasjon til å komme på besøk i RSA.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaco har vært i Norge før, men tror ikke det ble noe jakting da..

 

Været var faktisk så bra at et par av afrikanerne begynte å bli solbrente på fjorden. Som Ian sa: "how could you believe this.. traveling to Norway and getting a tan.. My girlfriend will accuse me of sneeking off to Bangkok" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Kai ! Thanks for a great time up there in Norway ! It was so nice meeting all you wonderfull people . We had a wonderfull time and enjoyed the fishing and hunting a lot . Hope to see you in South Africa soon !!! Best Regards . Jaco

 

Vi sitter hos jaco i skrivende stund og gutta har snakket mye om jakten og fiskeriet som er meget forskjellig fra jakten hernede men,gutta lærte iallefall at vilt tettheten ikke er som hernede og at det er vanskelig og bratt å jakte hjort hos oss !de chris og ian hilser de også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...