Jump to content

Tiberedning av And


Kes93

Recommended Posts

Siland er en fiskespiser og således ofte preget av marint fett. Dvs. Flå fuglen så raskt som mulig få bort alt synlig fett og så mørne kort tid i kjøleskap.

Her finner du en gammel tråd jeg skrev om ærfuglkjøtt, alt du finner der burde fungere like bra på siland.

Link to comment
Share on other sites

Amen til ms sitt innlegg. Gjør som med ærfugl, skarv og annen fiskespisende fugl. Flå den med en gang og kvitt deg med alt synlig fett og bein for så å la det mørne i kjøleskapet. Ble bedt på skarvemiddag hos en kompis som hadde kjørt "40 døgngrader med frakken på" modningstaktikk, og det smakte egentlig ganske dårlig :P

Link to comment
Share on other sites

Hender jeg skytter en del sil ender, er forestenn enormt mye sil ender å se her på fosen ihvertfall

så det kan skytes mye av de. Sil anda bør som sagt flås ganske kjapt, bruker å ta ut bryststykkene

og lege de i et døgn i melk i kjøleskap, dette forhindrer transmak, samme gjelder for behandling av annen sjøfugl.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg har oppnådd når jeg har lagt sjøfugl i melk er at den smaker sur melk. Sjøfugl bør helst spises raskt etter skyting. Selv pleier jeg å steike brystene i panna til de er passe rosa inni. Derettter skjærer jeg et par pærer i treninger på 1x1x1cm og steiker i samme panna mens kjøttet hviler. Til pærene bruker jeg salt pepper og en god skvett cognac/armangnac.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Robert. Dersom du har muligheten til det så smaker sjøfugl (kun erfaring med skarv) veldig godt umiddelbart etter skyting. Har hatt noen fine opplevelser med å lage til nyskutt skarv i naturen, poteter i folie på et lite bål, en god klatt med smør i poteten og stekt skarvebryst (har med litt salt og pepper) på stormkjøkken. Det er ikke så fansy men smaker fortreffelig :D

Link to comment
Share on other sites

Viss eg ikke skal bruke And med en gang skal eg bare ligge den i frysen då[...]

 

Hvis du skal spise den innen en måned eller 2 er det bare å legge den i frysen etter mørning. Skal den lagres lenger bør/må du glasere (dvs dyppe den dypfryste fuglen i vann, sånn at det blir ett 2-3 mm tykt islag), fryse ned i isblokk (legge f.eks fileet i en melkekartong og fylle med vann og så fryse) eller vakuumpakke og så fryse. Da holder den opptil 1/2 år med utmerket kvalitet, og kanskje ett helt år om du tåler litt ramm sjøsmak :wink:

 

Uansett frysemetode kan ett tips være å partere fuglen før frysing. Erfaringsmessig er det lettere å få brukt en pose med to fileèr og en pose med to lår og noe vinger og sånnt enn en hel fugl. Blir liksom litt mye styr å tine en hel fugl å filetere og greier, hvertfal i forhold til å ta opp to biffer og tine og slenge i panna eller å ta opp en pose med lår og vinger og slenge sammen en gryte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...