Jump to content

Churchill Halvautomat 12/76 m 66cm løp.


rådyrfot

Recommended Posts

Hallo godt folk.

 

Jeg har søkt på kammret men finner ikke no "radi" svar.Så jeg starta ny tråd

 

I dag har jeg vært og kjøpt meg ny hagle får bruk til rådyr hovedsaklig.Det ble en churchill halvautomat 12/76 med 66 løp.Jeg trodde det var 71 løp men det var 66 løp.Tidligere har jeg brukt en star baikal 12/76 med 71 løp med fast trangboring 1/2 og 3/4 kombinert med Rotweil 52gr magnum nr.2.Churchill'n har løse choker som er cylinder, modified og full.Med Full boring og 52gr magnum kombinert med 66 løp, er det da uforvarlig og dra holdene ut mot 30-35 meter(så fremst dekningen på hagleskura er perfekt)? Får de "ekstra meterne" spiller løpslengde eller trangboring mest inn?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer mye an på vilken ammo du brukker, rotweil 52 grammern er vel uaktuell da dette er vel en

bly patron. Kan varmt anbefalle deg winchester xtended range, dette er dyre patroner men til rådyrjakt

går de ikke mere ammo en at man kan kjøpe det beste. Men vær obs på at patroner med hardere hagl en bly

ikke bør skytes i trangere choke en mod/halv, disse patronene skyter trangt nok uansett, bruker selv imp cyl

med winchester xtended på gåsejakta.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skall du tøye grensene??-- Rådyret er ett stort vilt for felling med hagle og du vet sikkert at 35m er MINST 10m for langt uansett "full choke" eller 52gram Magnum. Om du holder deg INNENFOR rekomenderte (max) 25metrene, så behøver du ikke verken full choke eller Magnum patroner. Mitt råd er at du benytter 1/4 eller 1/2 choke,lader med "lettere" patroner(32-36grams).--Om løpet er 66cm. eller 71cm. betyder ingenting for treffbildet eller samlingen. Det avgjøres av kombinasjonen av choken og patronen du bruker. -- MVH.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel vært heftig debatert tidligere på forumet dette med haglehold på rådyr, jeg ser en

fornuftig grunn til å holde max 25mtrs regelen, og det er at det er let å feilbedøme avstand.

Det som i utgangspunktet ser ut som 25meter kan fort vise seg å være 35meter, bedre å

ha lit sikerhetsmargin. Vist har det kommet bedre patroner en bly men det får heller bli

en del av sikerhetsmarginen. Feilbedømer du avstanden når du tror det er 35 meter og

det viser seg at det i virkeligheten 45meter kan det føre til stygg skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...