Jump to content

Hva er lovlig rifle ammo på småvilt?


snadder

Recommended Posts

Det er visse krav til rifle ammo som benyttes ved jakt på storvilt (ekspanderende, anslagsenergi etc). Stiller meg derfor spørsmålet "Hva er lovlig rifle ammo på småvilt?" Har stilt dette spørsmålet til flere, men de lærde strides. Har fått mange svar, men ofte motstrider de hverandre. Lurer på hva rettnings linjene er?

 

Slik jeg har oppfattet det så er det en generell enighet om at det lov til å jakte fugl med FMJ eller helmantlet. Gleder det samme for all småvilt, slik som hare, rev og bever også?

 

Forvirrende :? , snadder

Link to comment
Share on other sites

Når du skal velge kaliber er riflekaliberets anslagsenergi avgjørende i forbindelse med minstekrav til felling av visse viltarter. Anslagsenergien bestemmes av kulas hastighet og masse angis i joule. Den kan beregnes etter følgende formel:

 

V2 x m

E= -----------

2

 

E er her anslagsverdien i joule, V er kulas hastighet i meter pr. sekund når viltet treffes og m er kulas masse i kg. Anslagsenergien i joule kan altså enkelt beregnes ved å gange kulevekta med hastighet ganger hastighet, og dele det hele på 2. For de som har levd en stund, så er det kanskje kjent med den gamle anslagsenergien uttrykt i kilopondmeter, og for å finne dette må man dele antall joule med 9,8.

 

Ut i fra dette er det satt fire krav til jakt på storvilt (elg, hjort og villrein):

 

1) Minste tillatte kulevekt er 9,0 gram.

 

2) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram er anslagsenergikravet minst 2700 joule på 100m.

 

3) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer er anslagsenergikravet minst 2200 joule på 100m.

 

4) Ammunisjonen må være med ekspanderende prosjektil.

 

For jakt på rådyr, gaupe, jerv og bever er kravet at ammunisjonen har en minste anslagsverdi på 980 joule på 100m, med eksspanderende blyspiss.

 

Kaliber 22lr kan brukes opptil hares størrelse, men ikke hare.

 

 

kilde: http://www.holstadvapen.no/?ItemID=1092

Link to comment
Share on other sites

For jakt på rådyr, gaupe, jerv og bever er kravet at ammunisjonen har en minste anslagsverdi på 980 joule på 100m, med eksspanderende blyspiss.

 

Kaliber 22lr kan brukes opptil hares størrelse, men ikke hare.

 

Takker så mye for hurtig svar... det liker jeg :D

 

Slik jeg tolker referansen din så er det lovlig til å benytte FMJ kuler ved jakt på f.eks hare og rev , dersom en benytter et grovere kaliber (med mer anslagsverdi) enn kaliber 22lr.

 

Står dette ned felt i noen lover, eller forskrifter noe sted? Klarer ikke å finne dette.

Link to comment
Share on other sites

Før var det temmelig detaljerte krav til hva slags ammo som kunne brukes til hvilke arter. I dag er teksten slik:

 

Jegerne skal selv innenfor forskriftens bestemmelser vurdere hvilken anslagsenergi

som egner seg for jakt etter de ulike småviltarter med rifle, og dermed oppfylle

kravet

om sikker og human jaktutøvelse, jf. § 1.

 

Forskriftens bestemmelser sier 22lr opp til hares str, men ikke hare. Og ekspanderende til bever. Utover dette er det opp til jegeren å avgjøre hva som er forsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låner denne tråden litt:

Jeg jakter rev med 35gr v-max for tiden. Er et forsøk på å bevare skinnet best mulig, men samtidig drepe mest mulig humant. Men dette er jo en fislete liten kule, og jeg lurer på hvor langt jeg kan strekke holdene med denne før anslagsverdien er for lav?

 

Har skutt med denne ammunisjonen på 200 meter med fine samlinger, og det er og maks avstand jeg har satt meg på skudd mot rev. Men er anslagsverdien her god nok tro?

Link to comment
Share on other sites

Men er anslagsverdien her god nok tro?

 

Skyt på spylervæskekanne på 200 meters hold. Ekspanderer/fragmenterer kula, holder det. En 35 grs Vmax er ikke av de mest solide kulene, så det skal ikke fæle treffen til før den fragmenterer. Du får garantert ikke gjennomskudd på kanna, så du vil se bitene inni, om ikke skiten har sprukket. Har selv skutt på kanner på 100 meters hold med 40 grs Vmax og 30 grs Berger. De ga ikke gjennomskudd, og der fant jeg "gullstøv" i bunnen. Imidlertid hadde de sprukket slik at mesteparten var borte likevel.

 

Vet ikke hvor mye du lader denne 35 grs'ern til, men et kjapt titt i Norma.cc sitt ballistikkprogram sier følgende:

 

Kule: Vmax 2,3 gram, BC 0,109

Utgangshastighet: 1 100 m/s (forutsatt at du har ladet til denne hastigheten - skulle ikke være umulig å få til i feks en .223).

Hastighet og energi 100 m: 790/ms - 718 j

Hastighet og energi 200 m: 542/ms - 338 j (kulefall fra 100 - 200 meter: 128 mm)

 

Ikke noen versting med tanke på anslagsenergi, men nå har det seg slik at denne kula jo omtrent "eksploderer" ved treff, så med noenlunde riktig treff, bør det ikke by på store problemer. 542 m/s bør være mer enn nok til at kula fragmenterer.

Link to comment
Share on other sites

Ah, det var godt tips, takk :) Skal ta med noen spyleveskekanner neste gang jeg drar på banen.

 

Og jeg tror og den vil fragmentere fint i over 500ms. Jeg fikk ikke kronografert den sidt dessverre, så jeg er litt usikker på hastigheten, men tror den er litt over 1000ms ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt på spyleveskekanner. På 100 meter ble det stort hull foran og bak, mens på 200 meter ble det et normalt inngangshull og et par små utgangshull, mens mesteparten av kula splintra seg inni kanna.

 

100 meter:

7c0f5b77.jpg

 

200 meter:

26de2436.jpg

 

Overaskende hvor mye skade en liten 35gr kule kan gjøre. Skjøt og en kråke og det var bare kjøttdeig. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...