Jump to content

Har arvet en Krag


Vikingen

Recommended Posts

Du får sikkert mer respons på tråden din imorgen og dagene som kommer. Det er flere inne her som har veldig god greie på Krag. Har forresten en maken Krag i våpenskapet jeg og. Dette er den mest vanlige typen kalt "lang Krag" M1894. Har ikke så veldig greie på historien vs prod nr. Et tips er å gå inn på Wikipedia, for der står det endel ang Krag og historien bak. Står sikker mange tidligere tråder her på kammeret og, så søke funksjonen kan være lurt og prøve og.

Link to comment
Share on other sites

Kragen du har her, er et ombygget militærvåpen produsert for den Norske hær, i 1901 som det står på låskassen. Kragene ble for det meste produsert på Kongsberg våpenfabrikk, men også en del på Steyr.

Skjeftet som orginalt var helstokk er kappet, det ser også ut til at det er bygd på pistolskjeftet. Den orginale pipen er byttet ut, og de orginale siktene er erstattet med dioptersikter. Dette våpenet ble sannsynligvis, utenom jakt brukt til baneskyting, da pipe og sikter pluss reim tyder på det.

 

Kragen har liten verdi, utenom verdien av å ha et våpen som har tilhørt forfedrene dine. Låskassen er egentlig et mesterstykke, og kan eventuellt brukes til å bygge et fint våpen av. Men, låskassen tåler egentlig ikke ammunisjon som holder kravet til storviltjakt. Krager er også kjent for å forandre treffpunkt hvis du får vann/regn i låskassen.

Link to comment
Share on other sites

Når det er oppe en tråd om arvet krag, låner jeg denne litt.

 

Denne kragen overtok jeg for omtrent et år siden. Den er produsert i 1898. Jeg har faktisk prøvd å finne ut hva som har skjedd med denne, ved å lese i Haneviks bok om norske militærvåpen. Der kunne jeg lese den var produsert som lang krag, og at den var deponert i Trondheim i krigstiden.

Den har imidlertid blitt utsatt for en ombygging en gang, og jeg har en mistanke om at dette er et såkalt forkortet gevær.

Om noen vil dele sine historiske kunnskaper om krag med meg, vil jeg sette stor pris på dette. Kragen har forøvrig vært i familiens eie siden 50-tallet en gang, og luftes innimellom på skytebanen.

 

DSC00822.JPG

 

DSC00823.JPG

 

DSC00824.JPG

 

DSC00825.JPG

Link to comment
Share on other sites

Men kunne godt visst litt mer om den. Eneste jeg vet er at min bestefar brukte den til jakt i mange år, og at det er kaliber 6,5x55.

 

På kassen står det 1901, og den har serienummer 538XX.

 

Har et bilde av den her.

 

All informasjon mottas med stor takk :)

 

Du har en typisk M30 "DFS" krag. Din krag er en modifisert m94 til en M30 skarpskytter krag. En slik modifisering var vanlig enten å få gjort mot et beløp hos Kongsberg, eller ute blant "børsemakere" rundt om i landet. Etter 2 v.krig fikk flere opplæring eller tok på seg å være børsemakere i lokale skytterlag. Blant annet var det en standard pakke å bygge om kragere til M30, der løp, avrekk og siktemidler kunne kjøpes hos kongsberg, samt et emne for å bygge pistolgrem. Utførelsen på det siste, det med pistolgrep ble ymse, alt etter ferdighetene til "børsemakeren". En slik ombygging av pistolgrepet var en del av den sivile delen av børsemaker-/svenneprøven for børsemakere utdannet i forsvaret på 50 og 60-tallet.

 

Ellers, reima er montert "att-fram", den må snues.

 

M30 grep i svenneprøve, (1961)

m30_gr10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når det er oppe en tråd om arvet krag, låner jeg denne litt.

 

Denne kragen overtok jeg for omtrent et år siden. Den er produsert i 1898. Jeg har faktisk prøvd å finne ut hva som har skjedd med denne, ved å lese i Haneviks bok om norske militærvåpen. Der kunne jeg lese den var produsert som lang krag, og at den var deponert i Trondheim i krigstiden.

Den har imidlertid blitt utsatt for en ombygging en gang, og jeg har en mistanke om at dette er et såkalt forkortet gevær.

Om noen vil dele sine historiske kunnskaper om krag med meg,

 

Hei.

En del tegn kan tyde på at det er en forkortet krag, reima som ser ut til være lik k98 mauser, lengden på løpet, samt at kolben er limt (fargeforskjellen ved pistolgrepet?), noe som forekommer på de korte (Brukte emner med feil, og kompletterte?). Uansett er stokken kappet kortere enn på de avkortede "stomperud" kragene.

Det som taler mot er at de korte kragene hadde bajonettfeste og et sylindrisk parti på løpets fremre del, noe som ikke er på din. Forsiktet på løpet på din ser mer ut som løpene på elgriflene som kom på 50-tallet, så kan være at et slikt løp er montert når det originale var utskutt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...