Jump to content

Lys på åte.


KBee

Recommended Posts

Hei - eg har lest ein del innlegg her om dette. Er nybegynner på området så trenger nokre råd...

 

Når det gjelder lys på åte så er oppskrifta å la dette stå på nattestid.

Enkelte har foreslått å bruke "rødt lys" - altså eit filter foran lampa - og hevder att dette ikkje skremmer reven.

 

Problemstillinga mi er att eg har ei hytte på fjellet der eg har eit reveåte. I godt månelys og med snø er det ingen problem, men når dette ikkje klaffer skulle eg gjerne hatt litt lys :-)

Eg har ikkje strøm, og derfor må eg benytte meg av batteri. Har ikkje lyst til å ha lys ståande på kvar einaste kveld i og med det er andre hytter i området...

 

Er det nokon som har erfaring med bruk av "rød lys" og berre å bruke det under jakt?

 

Lurer på å investere i http://fangstmann.rshop.no/product.asp?p=164

Eventuelt http://www.jaktogturutstyr.no/index.php ... &startrow=

 

Råd og vink taes imot med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Bibel og koranen kan jo tolkes fritt av hver enkelt, og det gjør den jaggu også, Så jeg ville jobba utifra at lykta er fastmontert + at jeg ville hatt flere lys, siden skytefeltet er 180 grader.

 

Ordet husvegg hadde jeg driti langt i. Fest lykta på en vegg på skjulet eller jakttårnet, så vil jeg påstå at du har fulgt loven såpass at du neppe kan få mer enn en liten påpekning om at det faktiska må være husveggen din.....noe jeg synes er veldig rart, for da hadde de færreste fått jakta rev i kveldingen/på natta.

 

Dette er det jeg hadde gjort, men jeg oppfordrer ingen til å bryte loven hvis noen her måtte mene at jeg gjør det. Nå som det er nye forumregler så er jeg litt skeptisk til å skrive dette, men støter det noen, så slett i vei. No problemo.

Link to comment
Share on other sites

Mr.Polar - denne linken bryter ut i ein diskusjon om kva ein vegg er. Eg har ein hyttevegg - så montering av lys kan gjeres heilt etter boka. Sjølv om eg er einig med dei som skriver att det sentrale er fastmontert...

 

Når ein ser bort frå korleis lys skal vere montert. Er det nokon som har erfaring med farga lys på åte og om reven reagerer på att lys blir slått på "av og til" når ein har bruk for lys?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke reven gjør seg stort ut av det! har hytte selv hvor jeg har hatt åte liggende ute nesten vær vinter i flere år nå og jeg har ALDRI hatt lyset på mer enn max to kvelder på rad!

skrur det av på kvelden når jeg går til sengs gjør jeg også!!

Har tilsammen skutt over 20 rev på dette åte over en tidsperiode på ca. 10 år.

Dette med fargen på lyset har jeg ikke prøvd så det vil jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet dette en gang før på forumet, men gjentar det her nå.Slå på lyset når reven er på åta! Jeg bruker denne metoden i ei brakke langt fra allfarvei, og det funker der ihvertfall.

Er nok lurt å ha gjort seg klar med tordenrøret før lyset slås på...

Om noen på forumet prøver dette hadde det vært artig å fått tilbakemelding på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lagt ut åte nå jeg, måtte avlive ett lam, så da blir det forhåpentligvis sjans til å ta seg en rev eller to. Har sett masse spor de siste dagene, fått bra med snø her nå, så har trua på at den vil trekke til åtet. Monterte lyskaster på vegg, revevarsler, ca.40 meters hold. Tenkte å bruke 308n, med blyspiss ammo, skinnet blir ikke brukt til noe uansett. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

"Geitekadaveret var over ett år gammel, og derfor heller ikke lovlig som åte. Mattilsynet kommer ikke til å foreta seg mer i saken.

 

- Vi har snakket med de ansvarlige og gjort dem oppmerksom på hvilke regler som gjeder for bruk av åte for rev, sier Ellen Fuglerud.

 

Ved bruk av produksjonsdyr som åte skal det være storfe eller småfe under ett år. Dyret skal ha dødd av naturlige årsaker og ikke av noen form for sykdommer.

 

Man må ha tillatelse av grunneier, og sørge for at forurensning av vassdrag ikke skjer"

 

Sakset fra Oppland Arbeiderblad.

 

http://www.oa.no/nyheter/gjovik_toten/article5345629.ece

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...