Jump to content

SAKO 85 Finnlight , monteringsbase eller bare ringer ???


morehunt

Recommended Posts

Hei

Har kjøpte en ny 85 Finnlight og fekk med optilock ringer (Ø30 mm LOW). Har i minnet at de fleste Finnlight eg har sett har monteringsbaser . De medfølgende ringene kan jo monteres direkte , men er det godt nok...??

 

Bør/skal eg ha monteringsbaser og ?? Hvor mye bygger de i høyden ?

Link to comment
Share on other sites

Er det sako ringer eller leupold ringer du har fått med? Begge er mer enn god nok, men husk om du har Leupold ringer er min erfaring at det blir best montert om du har stramme skruene til venstre side.

Du har sikkert kjøpt finnlight pga vekt. De med baser og ringer drar jo på noen ekstra gram :D .

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har baser på min Finnlight. På den sitter en Zeiss 3-12x50 med minimum avstand til løp/kammer. Er vel en 3-5mm som mangler på at det tar i forran. Jeg hadde også valget mellom ringer og baser, forskjellen var 1mm i høyden, men jeg valgte baser for å forenkle et eventuelt bytte av siktemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Hei takker for svar

 

Eg har SAKO ringer. Mulig eg kan montere de med skruen til venstre for at de skal sitte bedre på.....

Har en del å gå på på høgda , kikkert Zeiss Duralyt 2-10* 42 (med diameter 48), så jeg trenger ikke baser av den grunn..

Ser at det bakre spor (monteringsspor)i rifla blir bredere og bredere fremover. Er det det samme på basene eller er dei rette? Synes den bakre ringen ikkje passer så godt

Link to comment
Share on other sites

Hei morehunt,

Jeg har diverse Sako'er, og bruker både Sako Ringmounts (som du har) og Sako Optilock (baser og ringer). Som nevnt over gir Ringmount'ene lavest kikkertposisjon, og du bør ikke ha noen betenkeligheter med å bruke dem. Mine har vært helt trøbbelfrie.

 

Den eneste (lille) ulempen som Ringmounts har i forhold til Optilock, er at den bakerste ringen blir stående litt lenger bak på låskassen pga stoppknastens posisjon. Dette kan i enkelte tilfeller gi litt kort øyeavstand til kikkerten. Hvis du opplever dette som et problem kan du altså bruke Optilock i stedet.

 

Alle Sakorifler har integrerte kikkerfeste-spor som ikke er parallelle i låskassen - bredden mellom sporene øker litt framover. Noe du bør være oppmerksom på er at, mens det bakerste kikkerfestet blir stående i fast posisjon (pga stoppknasten), kan det framre kikkertfestet flyttes fram og tilbake, og pga det skrå sporet påvirker posisjonen til det framre festet om kikkerten står helt rett eller litt til venstre eller høyre! Prøv deg litt fram så ser du når siktet står helt rett.

 

Uansett; Sako-kikkertfestene er meget solide og av høy kvalitet. Plast-foringene i ringene er også supre - det blir ikke merker i eller belastninger på kikkertrøret ved montasje.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...