Jump to content

"rive" opp slittene på wads? (UnA 65)


Oddgeir

Recommended Posts

Okei:) Takk for hjelpen, har allerede åpna dem, men det skulle vell ikke ha store effekten tror jeg.

 

Men hvordan er det med "lukkinga" av patronen. Ikke alle som ble like pen, noen er hull midt i og buler litt vell mye inover. Har dette noe å si for trykket eller andre egenskaper?

Link to comment
Share on other sites

Om du har åpnet wadene har det ikke noe å si.

 

Når det gjelder lukking eller krympen har den endel å si. En for løs krymp gir mindre "hold" og gir mindre mulighet for trykket å bygge seg opp. I noen tilfeller kan en løs krymp være grunn til at du får en "blooper", dvs at patrona ikke tenner skikkelig. Gjeder særlig ved tregtbrennende krutt.

 

Hvis krympen din forsvinner innover i hylsa er den ikke godt nok fyllt opp, du kan kompensere dette med filt eller kork. Du kan ikke pøse på mer hagl eller krutt for å fylle opp tomrommet. Ser ofte dette med publiserte data som man skulle tro var utarbeidet skikkelig.

 

Hvilken presse har du?

 

 

-L-

 

Edit: Typo

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg en pakke med filt til den slags. Men må man justere ladningen med tanke på trykk da?

fikk ok krymp på de fleste da, så fyrer dem av først:)

 

Bruker vv N350 krutt til ladningene og pressa er en Load all II. fikk den nermest gratis fra usa så :)

Link to comment
Share on other sites

Fillt eller kork er vel det eneste man kan tilføre uten å bekymre seg.

 

Veier du ladningene? Pressa vil kaste forsjellige ladninger hagl og krutt, hvor stort avviket er avhenger av krutt konsistens og hagl størrelse/materiale. Har du store forsjeller på krympene i samme produksjon kan det tyde på at du har stor forsjell på volumet du fyller hylsene med.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Bushingene som fulgte med passa ikke til verken hagl eller krutt.

Kjører kruttet gjennom kruttmålet jeg har til rifleladinga og hagl blir målt og veid på kjøkkenvekta :)

 

De som ble ok krym på er like fulle som de andre, jeg har bare ikke presset helt ned når jeg har krympet.

Noen som bruker Lee Load All II og som har gode triks til krympingen, ta hardt i eller ikke? Og hvilke stasjoner bruker dere? er jo 3 stasjoner til krymping, men har forstådt det slik at man skal bare bruke 2 av dem.

 

De ferdige patronene smalt bra de og gåsa fikk ikke tid til å klage engang:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...