Jump to content

Justerbar kinnstøtte på Bredvold skjefte


alces

Recommended Posts

Jeg har et Bredvold laminat skjefte med justerbar kinnstøtt (kjøpt brukt). Kinnstøtten er laget på "vanlig" måte med to pinnere som sklir ned i selve kolben. Videre er det en gjennomgående unbrakoskrue fra bunnen av kolben og opp i kinnstøtten. Det er laget til et gjengeparti opp i kinnstøtten. Når unbrakoskruen er skrudd helt til låser den kinnstøten i laveste posisjon.

 

Problemet er at jeg ikke fatter hvordan kinnstøtten skal kunne låses i noe annet enn laveste posisjon. Dersom skruen skrus ut og kinnstøtten justeres opp vil denne bli dratt ned av skruen når denne skrus til. Skruen vil også bli skjøvet ut av kolben når man legger press på kinnstøtten siden det ikke er noen gjenger som holder skruen i bunn av kolben.

 

Mulig dette ble dårlig forklart og at noen bilder hadde gjort seg, men det har jeg ikke :P

 

Spørsmålet er om noen har vært borti slike kinnstøtter fra Bredvold og som kan komme med en forklaring på hvordan dette er ment å fungere. Jeg skal nok klare å lage til en løsning som blir grei, men det kunne være interessant å høre hvordan det egentlig skal fungere. Jeg har forsøkt å ringe Brevold, men han er nok opptatt.

Link to comment
Share on other sites

Når du kjøpe et slikt skjefte følger det med noen plast eller fiberringer. Ligner på vanlige "stoppskiver" av en viss dimensjon men er tykkere i godset. Disse er ment å tre på styretappene mellom stokken og kinnstøtten. Da reguleres høyden alt etter hvor mange ringer en legger mellom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...