Jump to content

Er det verdt å velge en annen 870 enn XXL sin synth 12/89?


Barks

Recommended Posts

Jeg skal ha kjøpt meg en hagle veldig snart (jakter/skyter p.t. mest med rifle). Kommer med tiden til å kjøpe meg en o/u av ett eller annet slag men har ikke råd til det jeg vil ha nå. Overveier derfor en 870 12/89 fra XXL ettersom den uansett vil ha en plass i skapet på sikt (greit å ha noe som tåler litt stryk dersom jeg ender med en finere o/u på sikt).

 

Derav spørsmålet: Er det noe poeng (utover utseende med trestokk) i å kjøpe en annen 870 enn den XXL selger (12/89 kammer med 66cm løp og synth stokk)?

 

Bruken vil i første omgang være rådyr og kanskje noe skogsfugl; men den vil risikere bruk til alt som (lovlig) kan skytes med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 12/89 pumpehagle, og har tenkt samme tanken selv. Det jeg har kommet frem til er at:

  • 1. Pumpehaglen er for meg i praksis en enkeltskuddshagle

  • 2. Løpet er noe langt

  • 3. Synes hagla blir noe svær og klumpete ute i skogen

 

Jeg har derfor vurdert å kvitte meg med pumpa for å eventuelt kjøpe meg en O/U hagle, men har foreløpig vurdert det slik at det er veldig greit å ha en hagle som tåler mye og har ett langt løp når jeg skal på sjøfugljakt.

 

Derfor kommer jeg til å beholde pumpa og kjøpe meg en O/U hagle i tillegg med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis løpet er 66 tror jeg ikke det kan kalles langt. 870 er forøvrig kjent for å være en meget solid hagle. Kan jo være verdt å ta en tlf til feks Winge og Jakt og Friluft.

 

Det er vel mange modeller å velge imellom, men det er vel 12/89 synt som har vært storselgeren de senere år.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg plutselig i tvil om hvor lang min 870 er, og tok med tommestokken ned i kjelleren.

Total lengde 116cm, fra pipemunning til sluttstykke 65cm.

Dette er en 12/89 fra 1999. Betalte vel rundt 4000kr for den da, så prisutviklingen må vel sies å ha vært gunstig.

For meg fungerer denne børsa veldig bra, selv om jeg er litt kort i armene og er 170cm høy. Har prøvd noen o/u i ettertid, har også prøvd meg litt med min gamle Baikal o/u, men jeg foretrekker stadig pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Tror 66cm er mer enn langt nok. Pumpehagler er mye lengre enn en o/u med samme løpslengde.

men når det gjelder synt. eller trestokk, så ser jeg ingen grunn til å velge tre foran synt. det blir aldri noe prydvåpen uansett.

Hvordan er vekta på tre kontra synt? Om det er stor forskjell, så ville jeg tafset på begge før jeg bestemte meg. Vet ikke om balansen blir bedre med den ene typen.

 

På min, så måtte jeg tidlig slipe forskjeftet innvendig pga. at treverket begynte å klemme rundt magasinrøret, og ble tregt å bevege. Smal sak å fikse da. Jeg bare la sandpapir på røret og gnikket forskjeftet frem og tilbake til det var romt nok. Deretter oljet jeg treverket som var slipt. Siden har det vært ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...