Jump to content

Skyteteknikk på vimsete fugl


asbjorn

Recommended Posts

Hei, forsøkt å sette meg litt inn i ulike skytemetoder:

 

Sving igjennom målet - Follow trought (er denne JFF preget meg med)

Fast foranhold - Maintained lead

Dra i fra målet - Pull away

Move, Mount Shoot (har sett videoen)

 

Har fått mest info om hva som funker på lerduer, og ikke noe om hva som funker på jakt der fuggeln ikke flyr så jevnt og fint som lerdua. Hvordan er det å ligge med fast foranhold når fluktretningen er uregelmessig? Og move, mount, shoot - funker det like bra på jakt som på lerduer? :?

Link to comment
Share on other sites

For min del går det i MMS på skogsfugl.

 

På sjøfugl benytter jeg follow through.

 

Mest pga at sjøfugljakten har jeg god tid fra kajakken.

Skogsfuglen er mer vimsete, og man skal jo da etter boka holde igjen skuddet (Etter boka, jeg gjør ikke :mrgreen: )

 

Men stort sett går det greit. JEg ser alltid ann situasjonen om hvordan jeg bør skyte. Dette går fort.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :P Med prikkskyting regner jeg med at du mener en skal trekke av så snart en har montert hagla i målet? Vimsete fugl i headingen var vel ikke helt beskrivende, tenkte mer på at de mange ulike jaktsituasjoner med tett skog, fugl som skifter retning osv, flukt i veldig variendre hastighet osv. Bra dere skjønte det :wink: Munsterjeger: Endrer du teknikk utfra hvor fort og hvordan fuglen flyr, eller er det bare hvor god tid du har som teller? Vil ikke MMS funke like bra på sjøfugl?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ikke noe serlig god skyter selv men leste i villmarksliv her om dagen att dei fleste skyter best på korte hold naturlig nåkk :wink: .

Men dette pågrun av att da setter du øynene på målet uten å tenke fårmye. husk øynene må være på målet ikke fokuser så mye på kornet. blikket må være der ute.

 

Håper du blei noe klokere :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
leste i villmarksliv her om dagen att dei fleste skyter best på korte hold naturlig nåkk :wink: .

Men dette pågrun av att da setter du øynene på målet uten å tenke fårmye. husk øynene må være på målet ikke fokuser så mye på kornet. blikket må være der ute.

 

Håper du blei noe klokere :D

 

Var det den artikkelen fra Løvenskioldbanen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Spørsmålet til trådstarter er morsomt fordi dette er et av mange triks for å avsløre en kjepphøy og pretendsiøs skyteintruktør. Kompendiet til instruktørkurset svarer ikke på slike spørsmål.

 

Den uerfarene jegeren vil brenne av 2 skudd å satse på flaksen, den erfarne vil omformulere spørsmålet til: Hvordan skyte fugl i oppflukten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...